Brev:
Dårlig søvn - 18 måneder dreng
12. september 2020
Alder:
18 mdr.
Dårlig søvn - 18 måneder dreng
Kære Helen,
Vi er forældre til en glad og aktiv dreng på 18 måneder, men som aldrig har haft den bedste søvn.
Nu er vi ved at være meget trætte og føler vi har forsøgt meget uden held, derfor håber vi at et råd fra dig kan hjælpe.
Vores søn er svær at putte i egen seng og har mange opvågninger om natten, hvor han ved første opvågning kommer ind i vores seng.
Derudover har vi fået indført en dårlig vane - nemlig smoothies eller mælk når han vågner, og det er tydligt at han nu ikke vil sove uden noget at spise/drikke (i løbet af natten).
Han bliver puttet ved 20-tiden, og lidt før får han ofte havregryn, banan og lun mælk eller lidt grød.
Derefter står den på tandbørstning, ind på eget værelse: ren ble og nattøj, sidde på skødet og få læst en bog, sige godnat til værelset og synge en sang samtidig med at han kommer over i sin seng med sin bamse (han sover ikke uden bamsen om natten).
Derefter starter han enten med at græde, eller lege og pludre/snakke, og hvis vi går fra ham starter gråden og skrigene.
Vi har forsøgt at gå frem og tilbage, og i perioder har det fungeret at sige godnat og gå, han græder og vi kommer derind og siger godnat og lægger ham ned og går ud etc.
Hvis det var far der puttede tog dette frem-og-tilbage 5-10 min, og hvis det var mig (mor) 30-45 min, før han faldt i søvn.
Når han endelig sover (ofte først omk kl 21) så vågner han typisk efter 2 timer og græder og skriger og vi får ham først til ro ved at tage ham med ind i vores seng, og ofte med en snack, hvorefter han putter sig ind til os.
Fra kl 23 til 7 vågner han et sted mellem 2 og 5 gange, og på dårlige nætter sover han ikke uden en snack eller mælk.
Om dagen sover han en lur på 2-2,5 time i vuggestuen, og der falder han hurtigt i søvn.
Han startede i vuggestue for 2 måneder siden, men har været i dagpleje fra han var 11 måneder, og det går godt.
Vi trænger til søvn - alle 3 - hvad vil du råde os til?
Vi ønsker begge at kunne putte uden gråd (på eget værelse) og at vores søn får en bedre nat med færre opvågninger og uden snacks (eller for mange snacks).
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
en træt mor