Brev:
Nyfødt og amning
2. august 2020
Alder:
0 mdr.
Nyfødt og amning
Kære Helen
Jeg har en nyfødt dreng på 8 dage, han sover naturligt meget og formentlig endnu mere da han har lidt gulsot og anæmi.
Mit spørgsmål går på amning. Han er vågen 30-60 min ad gangen, nogle gange vågner han kun for at spise og sover så videre.
Når han vågner så ammer jeg ham fra det ene bryst indtil han falder i søvn efter ca 10 min. Så vækker jeg ham oftest ved at skifte ble, skifte tøj osv. og så ammer jeg ham igen med det samme fra samme bryst, for at han kan få det sidste fede mælk med. Han virker ofte sulten her efter skift af ble, så jeg tror han falder i søvn ved første amning af ‘anstrengelse’ og ikke af mæthed.
Hvis han så er vågen en halv times tid hvor vi har gid kontakt og taler og nusser, evt. skifter ble igen, så lægger jeg ham tit til at sove ved at tilbyde det andet bryst. Og den rutine fungerer egentlig godt og han holder sig mæt længe. Ofte 3,5-4 timer. Men det er også 3 amninger på måske 45 min.
Er det ikke lidt voldsomt? Kan jeg gøre det lettere for mig selv? Har bare læst at du anbefaler samme bryst 2 gange for at de får det tømt, men samtidig at man tilbyder begge bryster? Jeg vil jo gerne at han får rigeligt med mælk i forhold til hans gulsot så han kan skylle affaldsstofferne ud. Og jeg er mere til at han spiser effektivt og sover godt efterfølgende. I forhold til klat spiseri og hyppige opvågninger pga sult.
Når han vågner næste gang kører vi samme rutine men starter med det bryst først som jeg lige ammede kort med til sidst.
Med venlig hilsen
M.