Nyfødt og amning

2. august 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt og amning

Kære Helen

Jeg har en nyfødt dreng på 8 dage, han sover naturligt meget og formentlig endnu mere da han har lidt gulsot og anæmi.

Mit spørgsmål går på amning. Han er vågen 30-60 min ad gangen, nogle gange vågner han kun for at spise og sover så videre.

Når han vågner så ammer jeg ham fra det ene bryst indtil han falder i søvn efter ca 10 min. Så vækker jeg ham oftest ved at skifte ble, skifte tøj osv. og så ammer jeg ham igen med det samme fra samme bryst, for at han kan få det sidste fede mælk med. Han virker ofte sulten her efter skift af ble, så jeg tror han falder i søvn ved første amning af ‘anstrengelse’ og ikke af mæthed.

Hvis han så er vågen en halv times tid hvor vi har gid kontakt og taler og nusser, evt. skifter ble igen, så ...

Annonce

... lægger jeg ham tit til at sove ved at tilbyde det andet bryst. Og den rutine fungerer egentlig godt og han holder sig mæt længe. Ofte 3,5-4 timer. Men det er også 3 amninger på måske 45 min.

Er det ikke lidt voldsomt? Kan jeg gøre det lettere for mig selv? Har bare læst at du anbefaler samme bryst 2 gange for at de får det tømt, men samtidig at man tilbyder begge bryster? Jeg vil jo gerne at han får rigeligt med mælk i forhold til hans gulsot så han kan skylle affaldsstofferne ud. Og jeg er mere til at han spiser effektivt og sover godt efterfølgende. I forhold til klat spiseri og hyppige opvågninger pga sult.

Når han vågner næste gang kører vi samme rutine men starter med det bryst først som jeg lige ammede kort med til sidst.

Med venlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder