Brev:
Lær at falde i søvn
29. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Lær at falde i søvn
Hej Helen
Ja så skriver jeg til dig igen igen, i håb om at du endnu engang kan give os nogle gode råd omkring søvn.
Vores pige er lige blevet 4 måneder. Hun har altid haft svært ved søvn, og vi har før skrevet til dig. Dengang foreslog du at jeg skulle amme hende i søvn, og det hjalp meget. Dog giver det os så nu nogle nye udfordringer. For nu vil hun kun sove når hun bliver ammet i søvn. Dette både til lurene om dagen og til natten.
Hun sover i barnevognen i vores soveværelse. Når vi har stillet barnevognen udenfor vågner hun hver gang med det samme. Og vi kan ikke få hende til at sove igen.
Hendes første lur er omkring 8.30 og her kan jeg slet ikke ligge hende fra mig. Flytter jeg brystet græder hun vildt og ender med at vågne. Når hun sover, sover her ca. 30 min.
Næste lur er omkring 10.30/11.00. Her ammes hun i søvn og her kan jeg efterfølgende ligge hende i barnevognen.her sover hun 25-45 minutter. (Lige Som da jeg skrev til dig de første par gange, er dette hendes “lange” lur). Når hun vågner kan Jeg nogen gange få hende til at sove videre ved at amme hende, og så kan hun sove halvanden time mere. Men så skal jeg igen sidde med hende imens hun sover. Ligger jeg hende vågner hun 5-10 minutter efter.
Hun bliver svøbt i dynen (som vi nu kan, da hun er ved at være lang) og hun bruger ikke sut. Tilgengæld har hun en sutteklud. Hun viser ikke behov for den, men vi prøver at give hende den, for at skabe tryghed.
Næste lur er omkring 14.00/15.00 afhængig af hvor lang forrige lur var. Igen her ammes hun i søvn og sover i barnevognen 30 min.
Og sidste lur er omkring kl. 17.00. Ammes i søvn og hun kan nogen gange ligges i barnevognen andre gange ikke. Men luren er 30 min.
Når hun skal puttes til natten kl 19.00, går vi ud og skifter ble, tænder “stjernerne” (Dvs slukker det store lys og tænder en lille lyskæde), får nattøj på, går ind og siger godnat til storesøster og far. Så går vi ind i soveværelset hvor jeg ammer hende. Her spiser hun længe 30-45 min og falder i søvn hos mig. Så kan jeg ligge hende i hendes seng, og så sover hun til natten. Første stræk er ofte 3-5 timer. Hun vågner omkring midnat, plus/minus en time, igen omkring kl. 2/3 stykker og igen omkring kl 5.00. Så vågner hun når vores vækkeur ringer kl 6.20 og her står vi op.
Enkelte gange ammes hun kun 2 gange om natten - det er når hun tager 5 timer i første stræk. Men det er oftere 3 gange hun vågner.
Jeg tænker det er uheldigt at hun nu kun vil ammes i søvn. Min mand vil gerne putte hende men kan ikke. Tidligere kunne vi svøbe hende og gå med hende til hun sov. Men det bliver hun ked af nu. Jeg vil gerne lære hende at falde i søvn i barnevognen, og har forsøgt at gå ture med hende heri. Selvom hun er træt bliver hun meget ulykkelig i barnevognen. Hun græder og græder og græder. Ofte ender jeg med at opgive, tage hende op og amme hende og så sover hun med det samme.
Hvordan kan jeg bedst lære hende et nyt trygt putteritual? Gerne i barnevognen...
Og hvis du har gode råd til natputning, vil jeg da også gerne høre dem 😊
Hun har lige været igennem et voldsomt tigerspring. Hun ville kun være ved mig, og sov Max 20 minutter af gangen! Det virker dog til at hun er på vej tilbage til normalen.
Med venlig hilsen
Lise