Brev:
Udfordringer med søvn - 2 mdr.
20. maj 2020
Alder:
2 mdr.
Udfordringer med søvn - 2 mdr.
Kære Helen,
Så skriver jeg til dig igen. Vi kom desværre aldrig til at trappe ud af vugningen, da en anden udfordring kom i vejen. Lille A er nu 12 uger gammel og for 2 uger siden ændrede hendes søvnmønster sig fra at kunne sove tilfreds i slyngevuggen på dagtid og delvist om aftenen/natten til at være mere og mere afhængig af os. Fra omkring kl. 14 vågner hun kort tid efter at vi har puttet hende i slyngevuggen. Et typisk scenarie er;
Hun vugges til hun lige er ved at falde i søvn og lægges over i slyngevuggen hvor hun falder i søvn. (Stadig med motor)
Hun vågner efter 45 min, og vi forsøger at hjælpe hende videre i søvnen. Dette lykkes, men kun kortvarigt. Hun vågner typisk igen efter 5-10 minutter og skal herefter hjælpes videre. Vi har tidligere kunnet få hende videre i søvnen i slyngevuggen, men dette er nu helt umuligt. Vi tager hende derfor op efter nogle forsøg og vugger hende i armene vha pilatesbold i et mørkt, køligt rum og forsøger at lægge hende igen. ( Det er også her slyngevuggen er) Dette kan gentage sig helt til næste amning.
Dette har tidligere været en aften-ting når hun er ved at være træt, men tidspunktet for hvornår ovenstående begynder har flyttet sig til tidligere og tidligere på dagen nogle dage fra kl 11 om formiddagen, hvor søvnen bliver kort og afbrudt. Om aftenen fortsætter dette også længere end tidligere nogle gange til kl 00-01 om natten, hvor min mand har hende. Ofte med hende i favnen i sengen, men hun vågner nemt så snart hun ikke er i bevægelse. Om natten kan hun sove stille i sengen fra kl 01-05 ca. afbrudt af amninger ca hver 3. time. Vi svøber hende hver gang i et svøb fra Ergobaby, som vi synes giver hende ro.
Sundhedsplejersken mener hun er en fremmelig baby, som tidligt har lært at holde hovedet selv og nu kan stå længe på albuerne uden at synke sammen. Hun har konstant øjenkontakt når hun er vågen og vil være med i alt. De mener dette er en forklaring på at hun kan have sværere ved at sove.
Vi har været til kiropraktor som vurderer hende særdeles anspændt i nakke og ryg som tidligere, men usikkert om hun er dette pga vugningen eller om hun vågner pga anspændtheden?
Vores sundhedsplejerske mente til en start det kun var en fase, og anbefalet os at give hende den nærhed og bevægelse hun havde brug for. Nu, 14 dager senere, er hun enig i at denne situationen ikke rigtig er holdbar, og har foreslået indlæggelse på børneafdelingen. Vi synes dette virker noget voldsomt, men ved samtidig ikke hvordan vi skal komme os ud af denne situationen og videre. Vi er usikre på hvordan vi kan bryde dette? Er det vores puttemetoder som er skredet ud og nu er hovedproblemet eller blot alderen? Vi har brug for at vide om vi skal gøre noget helt andet for at bryde det uheldige mønster, feks at tage en ”kold tyrker” og få hende til at sove i barnevognen eller om vi lige nu blot skal holde ud i håb om at det vender om få uger?
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
E