Udfordringer med søvn - 2 mdr.

20. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Udfordringer med søvn - 2 mdr.

Kære Helen,

Så skriver jeg til dig igen. Vi kom desværre aldrig til at trappe ud af vugningen, da en anden udfordring kom i vejen. Lille A er nu 12 uger gammel og for 2 uger siden ændrede hendes søvnmønster sig fra at kunne sove tilfreds i slyngevuggen på dagtid og delvist om aftenen/natten til at være mere og mere afhængig af os. Fra omkring kl. 14 vågner hun kort tid efter at vi har puttet hende i slyngevuggen. Et typisk scenarie er;

Hun vugges til hun lige er ved at falde i søvn og lægges over i slyngevuggen hvor hun falder i søvn. (Stadig med motor)
Hun vågner efter 45 min, og vi forsøger at hjælpe hende videre i søvnen. Dette lykkes, men kun kortvarigt. Hun vågner typisk igen efter 5-10 minutter og skal herefter hjælpes videre. Vi har tidligere kunnet få hende videre i søvnen i slyngevuggen, men dette er nu helt umuligt. Vi tager hende derfor op efter nogle forsøg og vugger hende i armene vha pilatesbold i et mørkt, køligt rum og forsøger at lægge hende igen. ( Det er også her slyngevuggen er) Dette kan gentage sig helt til næste amning.

Dette har tidligere været en aften-ting når hun er ved at være træt, men tidspunktet for hvornår ovenstående begynder har flyttet sig til tidligere og tidligere på dagen nogle dage fra kl 11 om formiddagen, hvor søvnen bliver kort og afbrudt. Om aftenen fortsætter dette også længere end tidligere nogle gange til kl 00-01 om natten, hvor min mand har hende. Ofte med hende i favnen i sengen, men hun vågner nemt ...

Annonce

... så snart hun ikke er i bevægelse. Om natten kan hun sove stille i sengen fra kl 01-05 ca. afbrudt af amninger ca hver 3. time. Vi svøber hende hver gang i et svøb fra Ergobaby, som vi synes giver hende ro.

Sundhedsplejersken mener hun er en fremmelig baby, som tidligt har lært at holde hovedet selv og nu kan stå længe på albuerne uden at synke sammen. Hun har konstant øjenkontakt når hun er vågen og vil være med i alt. De mener dette er en forklaring på at hun kan have sværere ved at sove.

Vi har været til kiropraktor som vurderer hende særdeles anspændt i nakke og ryg som tidligere, men usikkert om hun er dette pga vugningen eller om hun vågner pga anspændtheden?

Vores sundhedsplejerske mente til en start det kun var en fase, og anbefalet os at give hende den nærhed og bevægelse hun havde brug for. Nu, 14 dager senere, er hun enig i at denne situationen ikke rigtig er holdbar, og har foreslået indlæggelse på børneafdelingen. Vi synes dette virker noget voldsomt, men ved samtidig ikke hvordan vi skal komme os ud af denne situationen og videre. Vi er usikre på hvordan vi kan bryde dette? Er det vores puttemetoder som er skredet ud og nu er hovedproblemet eller blot alderen? Vi har brug for at vide om vi skal gøre noget helt andet for at bryde det uheldige mønster, feks at tage en ”kold tyrker” og få hende til at sove i barnevognen eller om vi lige nu blot skal holde ud i håb om at det vender om få uger?
Glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
E

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!