Motorisk udvikling - pige 9,5 måned

24. marts 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Motorisk udvikling - pige 9,5 måned

Hej Helen

Vores pige bliver snart 10 måneder, og jeg har i den forbindelse et par spørgsmål i forhold til hendes motoriske udvikling.

Hun bruger stort set al sin vågne tid på maven, hvor hun ligger og leger. Hun kan komme op i kravlestilling og har kunnet det i et par måneder nu. Her står hun og rokker lidt, men falder så ned på maven igen. Det har hun gjort i et par måneder. Hun kommer fremad ved at løfte sig op i strakte arme og trække benene med efter sig. Det forreste af kroppen er altså klar på at kravle, men benene kan hun endnu ikke finde ud af at bevæge på skift. Jeg ved godt, at hun jo nok skal lære at kravle rigtigt på et tidspunkt, men er der noget vi kan gøre for at hjælpe hende det sidste stykke på vej?

Ligesådan kan hun heller ikke sidde selv endnu, hun ...

Annonce

... gør det i hvert fald ikke af sig selv. Hvis vi meget kortvarigt lader hende sidde uden støtte tager hun fint fra med armene ved fald, vi har dog kun forsøgt dette ganske få gange, da jeg har fået at vide at de først må sidde op når de kan komme op at sidde selv fra liggende stilling. Jeg tænker ikke, at det er noget vi som sådan kan træne med hende, men det kunne være rart snart at kunne lade hende sidde op i barnevogn, klapvogn, babygynge, sandkasse mv, som jeg har hørt at de også først må, når de selv kan komme op i siddende stilling.

Er det bare at vente på at det sker, eller er der nogle af disse ting vi godt må starte på, taget hendes alder i betragtning, selvom hun endnu ikke selv kan komme op i siddende stilling?

På forhånd tak for hjælpen :)

Mange hilsner
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor