Brev:
Motorisk udvikling - pige 9,5 måned
24. marts 2020
Alder:
9 mdr.
Motorisk udvikling - pige 9,5 måned
Hej Helen
Vores pige bliver snart 10 måneder, og jeg har i den forbindelse et par spørgsmål i forhold til hendes motoriske udvikling.
Hun bruger stort set al sin vågne tid på maven, hvor hun ligger og leger. Hun kan komme op i kravlestilling og har kunnet det i et par måneder nu. Her står hun og rokker lidt, men falder så ned på maven igen. Det har hun gjort i et par måneder. Hun kommer fremad ved at løfte sig op i strakte arme og trække benene med efter sig. Det forreste af kroppen er altså klar på at kravle, men benene kan hun endnu ikke finde ud af at bevæge på skift. Jeg ved godt, at hun jo nok skal lære at kravle rigtigt på et tidspunkt, men er der noget vi kan gøre for at hjælpe hende det sidste stykke på vej?
Ligesådan kan hun heller ikke sidde selv endnu, hun gør det i hvert fald ikke af sig selv. Hvis vi meget kortvarigt lader hende sidde uden støtte tager hun fint fra med armene ved fald, vi har dog kun forsøgt dette ganske få gange, da jeg har fået at vide at de først må sidde op når de kan komme op at sidde selv fra liggende stilling. Jeg tænker ikke, at det er noget vi som sådan kan træne med hende, men det kunne være rart snart at kunne lade hende sidde op i barnevogn, klapvogn, babygynge, sandkasse mv, som jeg har hørt at de også først må, når de selv kan komme op i siddende stilling.
Er det bare at vente på at det sker, eller er der nogle af disse ting vi godt må starte på, taget hendes alder i betragtning, selvom hun endnu ikke selv kan komme op i siddende stilling?
På forhånd tak for hjælpen :)
Mange hilsner
En mor