18 mdr. og afvænning fra flaske

13. februar 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

18 mdr. og afvænning fra flaske

Kære Helen

Jeg har længe overvejet at skrive til dig, om flere forskellige ting, og nu kaster jeg mig ud i det med den ene ting. Jeg håber, at jeg får formuleret det okay, og får givet dig de oplysninger som du har brug for.

Vi har en datter på 18 mdr. som hedder Maja. Hun er en glad og energisk lille pige som er glad for at tumle, og leger gerne energisk(ikke så meget stille leg, men det hænder). Hun har været en del tid om at nå til at kravle og til at gå - med hjælp fra kiropraktor og fys fandt vi årsagen. Så nu øver hun sig på livet løs mig at gå(og turde gå) mere på egen hånd.

Maja har aldrig været i pige med en glubende appetit. Hun spiser ofte godt til morgen, appetitten til frokost varierer og til aftensmad spiser hun ofte ikke så meget.

Vores udfordring er, at Maja stadig får mælk til natten, og nogle gange en ekstra gang inden midnat - og jeg tænker, at vi snart må få taget hul på, at få den mælk ud af verden.

Vi og pædagogerne forsøger i løbet af dagen, at få godt med væske i hende, men det er lidt begrænset hvor meget vi får i hende. Det er svært at sige hvor meget det blir til, med der er måske tale om 3 dl.(jeg ved ikke hvor meget hun får i vuggestuen). Herhjemme tilbyder vi også lidt saftevand til eftermiddags snacken, men det drikker hun også kun lidt af. Hun har en drikkedunk stående på sofabordet, som jeg synes hunegentlig er god til at drikke af spontant, når hun selv føler tørst - men igen er det måske en lille dl. som det bliver ti i løbet af en dag.

Her er hvordan dagen typisk ser ud:
Mellem 05 og 06: Vågner af sig selv
06.45: Havregrød
09.15: Formiddagsmad
10.30: Frokost
ca 11.30: Middagslur (den er typisk 1,5 time, men nogle gange 1 time, nogle gange 2)
ca. 13.30: Eftermiddagsmad (efter lur)
15.00: Hentes fra vuggestue
15.45: Eftermiddagssnacks (gnavegrønt, skinkestrimler, 1/4 bolle og lign)
ca. 17.00: Aftensmad
ca. 18.00 Putning ...

Annonce

... med flaske (90-130 ml)

Vi oplever ofte, at hun i løbet af aftensmadens afslutning allerede begynder at sidde og gnide sig i øjnene. Derfor er klokken ofte ikke mere end 17.45, før vi begynder at pusle, børste tænder og gøre klar til putning. Når hun er gjort klar, så sætter min kæreste sig med hende og læser enkelte sider i en bog med hende…hun er ofte lidt urolig, selvom hun også virker træt. Det kan virke til, at hun godt ved, at vi skal til at putte hende, og hun vil gerne lege mere, selvom hun også er træt.

Vi skiftes til at putte hende. Vi har fast et stykke roligt musik kørende, ret lavt, mens vi giver hende mælk. Når jeg putter hende, nynner jeg en bestemt sang (det begyndte jeg på for lidt over et halvt år siden). Vi oplever det lidt som om, at hun gør lidt oprør, når hun mærker vi vil putte…og at det er tiden med sutteflasken som gør, at hun kommer ned i gear og bliver døsig.

Det kan variere, om hun derefter nemt falder i søvn når hun er lagt, eller om hun tuller rundt i sengen før hun er soveklar.

Nogle gange(et par gange om ugen) oplever vi, at hun vågner et sted mellem 21 og midnat, og er ked af det og grædende, og hvor shh’en og en rolig hånd ikke får hende ned og soveklar igen. Det er først når hun får flaske, at hun bliver døsig igen. Denne nr. 2 flaske tynder vi op, så der ikke er meget mælkepulver i.

Jeg føler ofte lidt en frygt for at røre ved putte-mælken, da vi ret sent kom igang med at indarbejde et ritual/rytme op til putningen. Der føler jeg let, at jeg har fejlet. Men vi prøver holde fast i den rytme, som vi nu har fundet, og vi holder øje med hendes tegn og prøver at nå “søvntoget”…og min oplevelse er jo, at hun ikke bliver træt/klar ved læsning og sang…men ved sin tid med flasken. Så hvordan tænker du, at vi bedst går til det?

Nå det blev en lang smører, jeg håber det giver mening og du kan arbejde ud fra det.

Med venlig hilsen
Majas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet