Brev:
Pludselig utrøstelig og hysterisk ved putning
21. januar 2020
Alder:
7 mdr.
Pludselig utrøstelig og hysterisk ved putning
Hej Helen,
Vi har en lille dreng på snart 8 mrd (om en uge), der pludselig er begyndt at blive fuldstændig utrøstelig når han skal sove, både til hans lure og til natten. Intet virker, selv når vi tager ham op, trøster ham, synger og vugger ham i vores arme. Så snart det har association til søvn begynder han at græde. Oftest er det endt med at han græder sig selv i søvn i vores arme. Hvilket vores hjerter slet ikke holder til.
Problemet opstod for omtrent 3 uger siden tror jeg. Det føles som evigheder.
Der er dog en kontekst der kan være skyld i problemet i det at vi for lidt under en mrd siden flyttede hjem til min far, hvor vi skal bo midlertidigt i højst et par måneder.
Efterfølgende har han været syg over to omgange, først med forkølelse og så maveinfektion. Rutinen nåede ikke at blive genoprettet imellem disse. Han er også begyndt at kravle mens vi har været her. Udover sygdommen virker han dog til i den grad at trives hvor vi er nu.
Han har sovet på eget værelse siden han var 6 mrd. Det var muligt blot at lægge ham i tremmesengen ved første træthedstegn, putte ham ind, give sutten, et kys og ellers gå ud af lokalet og lukke døren. Han vil da pludre lidt og ellers falde i søvn af sig selv.
Dette blev trænet i sin tid ved at jeg lod ham ligge og brokke sig lidt for derefter at gå ind og nusse ham lidt og give ham sutten og gå ud igen. Dette blev gentaget til han sov.
For over en mrd siden nægtede han pludseligt at bruge sutten, der er ikke kommet nogle tænder hvilket var vores første bud på en årsag ellers. Vi måtte vugge ham lidt i søvn i starten men ellers kom rutinen tilbage og han faldt i søvn af sig selv igen med samme metode.
Han sov natten igennem da han var yngre end 3 mrd og sover også natten igennem nu. De sjældne gange han vågner er det pga mareridt eller sygdom og kan afhjælpes med lidt kærlighed.
Han sover i 9-11 timer om natten dog oftest 11. Han har 3 lure om dagen to på 30-40 min og èn på 60-90 min. Afvigelser på tiden kan forekomme iht. om vi er ude eller anden ekstern faktor.
Han har en meget fast rutine ellers. Står op kl 6-7 får skiftet ble, får grød og vand, toppes af med flaske, derefter leges der, udforskes og hygges. Han er oppe i max en to timer inden den første lur. Efter hver lur tilbydes der mad i form af snacks, hovedmåltid eller flaske. Derefter bleskift da maden oftest sætter gang i systemet. Så står den på leg eller andre aktiviteter som dagen nu byder på. Vågentiden ligger oftest på de 2 til 2 og en halv time. Han bliver lagt til at sove når han viser træthedstegn, lurene, mad, osv ender oftest på at ligge på nogenlunde samme tidspunkter hver dag. Hvornår den lange lur ligger er afhængig af dagens oplevelser og træthedsniveauet.
Han har ikke vil spise grød under og efter hans sygdomsperioder. Ser han skeen bliver hovedet vendt væk, han er dog begyndt glædeligt at ville spise fastere mad (eks. kogte grøntsager) med fingrene og vil helst selv. Dette er sket indenfor de sidste par dage. Vi vil da benytte "vinduet" til at fremme den selvstændige spisning og introducere ham for en masse mad der er nemt at spise selv.
Der skal i den forbindelse også trappes ned på flasken igen der har overtaget under sygdomsforløbet. Før sygdom spiste han tre hovedmåltider og fik 600 ml mælk om dagen samt lidt snacks.
Han har derudover en meget uadvendt, glad og selvstændig personlighed. Han er langt fra forældresyg og kan nemt passes ude også natten over. Han elsker mennesker og er virkelig nysgerrig på verden. Han er så glad og elsker at lege både alene og med os andre. Han er god til at kommunikerer hvornår han vil det ene eller andet. Han har fra starten været et nemt barn.
Han lærer også hurtigt og efteraber både lyde og fagter efter bedste evne. Han forstår "nej" omend han langt fra altid er helt tilfreds med det. Selv da han var syg og ynkelig var han hverken pevet eller synderlig puttesyg og insisterede på at grine og lege, blot oftere og mere træt med mindre apetit og væsentlig mere snot og/eller opkast mm. Han er desuden meget generøs med kram og kys. Han kan også godt lide at putte vi har en masse lege med nærvær. Han følger desuden vækstkurven fint.
Det var en lang redegørelse. Jeg føler mig dog lidt fortabt over hvordan vi kommer tilbage til en baby der kan hygge sig ved at blive puttet. Frygter hvad det kan gøre ved ham konstant at græde sig i søvn i det her omfang.
Kunne ikke rigtigt finde en løsning selv da de fleste problemstillinger jeg finder virker til at omhandle gentagne opvågninger eller kun natteputningen og han sover skam igennem når det endelig lykkes ham at falde i søvn, samt at problemet opstår selv ved lure. Han sover ikke i barnevogn da han voksede fra denne meget hurtigt. Vores model valg af kombivogn passede desværre ikke til vores hurtigtvoksende dreng og han kan ikke sove ordentligt i klapvognsdelen.
Venligst
Sarah