Brev:
Morsyg og meget hidsig
14. januar 2020
Alder:
22 mdr.
Morsyg og meget hidsig
Hej Helen.
Alma er en glad og meget aktiv pige på 22 måneder. Hun har altid været ekstrem glad for hendes mor, men her de sidste 2 måneder har det taget overhånd.
Jeg kan ikke engang tænke på at forlade rummet, gå i køkkenet, på toilettet osv uden hun bryder sammen.
Jeg vil gerne give hende den tryghed med mig som hun har brug for og derfor laver jeg maden klar inden hun bliver hentet i dp så vidt muligt hun bliver hentet kl 15 hvilket er det tidligste pga søvn og mad kl 14.30.
Det har taget så meget overhånd at jeg ikke kan give far et kram, han må ikke sidde ved siden af os i sofaen, han må ikke røre hende uden hun skriger kommer løbende hen til mig og klamre sig om mine ben imens hun græder/skriger hjerteskærende. Det skal lige siges hun elsker hendes far bliver helt elektrisk når han kommer ind af døren men så må han heller ikke deltage mere medmindre hun vil have han skal. Jeg forklare jeg laver noget andet, men at far er der til at hjælpe. Siger til hende jeg er lige her, men nu hjælper far dig - kan være at give hende et tår vand. Hun kaster sig på gulvet, slår, sparker så snart hun møder lidt modstand eller et nej. Vi sætter ord på føltelser. Men hun græder så højt jeg ikke altid er sikker på hun fanger det jeg siger.
Et eksempel kunne fx være:
Jeg laver mad og hun vil gerne have en fx bamse hun ikke kan nå. Jeg siger til hende jeg godt kan se hun vil have bamsen, men jeg laver lige mad men at far kan tage bamsen, far kan så sige kom så hjælper jeg dig og gøre tegn til at han er på vej til at hjælpe hende. Det vil hun ikke og kaster sig på gulvet hvor efter hun kommer grædende og klamre sig til mig og far må slet ikke røre hende.
Hvordan kommer vi bedst ud af den situation? Jeg er efterhånden ked af at afvise hende som hun tydeligt ser det som men jeg kan ikke sidde med hende på skødet i alle vågnede timer jeg er “desværre” også nødt til at gå på toilet, lave lidt andre ting osv uden hende på skødet .
Hilsen