Morsyg og meget hidsig

14. januar 2020

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Morsyg og meget hidsig

Hej Helen.

Alma er en glad og meget aktiv pige på 22 måneder. Hun har altid været ekstrem glad for hendes mor, men her de sidste 2 måneder har det taget overhånd.

Jeg kan ikke engang tænke på at forlade rummet, gå i køkkenet, på toilettet osv uden hun bryder sammen.

Jeg vil gerne give hende den tryghed med mig som hun har brug for og derfor laver jeg maden klar inden hun bliver hentet i dp så vidt muligt hun bliver hentet kl 15 hvilket er det tidligste pga søvn og mad kl 14.30.

Det har taget så meget overhånd at jeg ikke kan give far et kram, han må ikke sidde ved siden af os i sofaen, han må ikke røre hende uden hun skriger kommer løbende hen til mig og klamre sig om mine ben imens hun græder/skriger hjerteskærende. Det skal lige siges hun elsker hendes far bliver helt elektrisk når han kommer ind af døren men så må han heller ikke deltage mere medmindre hun vil have han skal. Jeg forklare jeg laver noget andet, men at far er der til at hjælpe. Siger til ...

Annonce

... hende jeg er lige her, men nu hjælper far dig - kan være at give hende et tår vand. Hun kaster sig på gulvet, slår, sparker så snart hun møder lidt modstand eller et nej. Vi sætter ord på føltelser. Men hun græder så højt jeg ikke altid er sikker på hun fanger det jeg siger.

Et eksempel kunne fx være:
Jeg laver mad og hun vil gerne have en fx bamse hun ikke kan nå. Jeg siger til hende jeg godt kan se hun vil have bamsen, men jeg laver lige mad men at far kan tage bamsen, far kan så sige kom så hjælper jeg dig og gøre tegn til at han er på vej til at hjælpe hende. Det vil hun ikke og kaster sig på gulvet hvor efter hun kommer grædende og klamre sig til mig og far må slet ikke røre hende.

Hvordan kommer vi bedst ud af den situation? Jeg er efterhånden ked af at afvise hende som hun tydeligt ser det som men jeg kan ikke sidde med hende på skødet i alle vågnede timer jeg er “desværre” også nødt til at gå på toilet, lave lidt andre ting osv uden hende på skødet .

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.