Spørgsmål ang. søvn

12. januar 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Spørgsmål ang. søvn

Kære Helen.

Mange tak for dit svar og råd ang. Es brystafvænning - det virkede, og han er nu afvænnet så fint, selvom han stadig savner det lidt.

Det har også hjulpet på Es søvn i den forstand, at han ikke længere vågner mange gange om natten og synes, han skal spise. Dog er han begyndt at vågne fast kl. 4.30, og efter mange dage på den måde er jeg godt træt, og det bliver han jo også.

Jeg begynder ofte at lægge ham omkring kl. 19, og så sover han omkring kl. 20. Når han så vågner der ved 4.30-tiden, forsøger jeg selvfølgelig at vende ham om på siden og få ham til at falde i søvn igen. Men han rejser sig op igen og igen og græder.

Forskellige 'modeller' har jeg nu prøvet af nogle gange:

1) Jeg bliver ved med at putte ham/vugge ham, til han falder i søvn igen, men der går minimum 1.5 timer, før det sker, og så er det tit alligevel tid til, at jeg/vi skal op og tænke på vuggestue, arbejde osv. Det er derfor ikke så holdbar en løsning.

2) Han virker sulten. Jeg har forsøgt at give ham en banan, og den gufler han lynhurtigt, men det får ham ikke til at falde i søvn. ...

Annonce

... Derefter står jeg op med ham, og han spiser en stor portion havregrød. Jeg overvejer derfor, om det handler om, at han er sulten.

Han er siden brystafvænningen begyndt at spise bedre - større og flere ordentlige måltider. Jeg har derfor forsøgt at sørge for at give ham en god portion aftensmad og måske en ekstra banan, lidt grød eller andet, så hans mave burde være mæt i mange timer.

Jeg vil blive meget taknemmelig, hvis du kan komme med nogle forslag til, hvordan jeg kan få ham til at sove igennem til kl. 6. Som det er nu, bliver han jo utroligt træt i løbet af morgenen/formiddagen, og enten bliver han lagt til en lille kort lur, eller han bliver overtræt og får ikke en ordentlig frokost, inden han bliver lagt til middagslur, og så er han træt og pjevset hele dagen.

Det gør det svært at planlægge noget samt at 'time' tingene ordentligt, og det gør det også svært for ham i vuggestuen, hvor han pt. er mere tryghedssøgende end normalt (det kan selvfølgelig også hænge sammen med brystafvænning) - men gode forslag modtages med glæde!

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Julia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger