Brev:
Spørgsmål ang. søvn
12. januar 2020
Alder:
16 mdr.
Spørgsmål ang. søvn
Kære Helen.
Mange tak for dit svar og råd ang. Es brystafvænning - det virkede, og han er nu afvænnet så fint, selvom han stadig savner det lidt.
Det har også hjulpet på Es søvn i den forstand, at han ikke længere vågner mange gange om natten og synes, han skal spise. Dog er han begyndt at vågne fast kl. 4.30, og efter mange dage på den måde er jeg godt træt, og det bliver han jo også.
Jeg begynder ofte at lægge ham omkring kl. 19, og så sover han omkring kl. 20. Når han så vågner der ved 4.30-tiden, forsøger jeg selvfølgelig at vende ham om på siden og få ham til at falde i søvn igen. Men han rejser sig op igen og igen og græder.
Forskellige 'modeller' har jeg nu prøvet af nogle gange:
1) Jeg bliver ved med at putte ham/vugge ham, til han falder i søvn igen, men der går minimum 1.5 timer, før det sker, og så er det tit alligevel tid til, at jeg/vi skal op og tænke på vuggestue, arbejde osv. Det er derfor ikke så holdbar en løsning.
2) Han virker sulten. Jeg har forsøgt at give ham en banan, og den gufler han lynhurtigt, men det får ham ikke til at falde i søvn. Derefter står jeg op med ham, og han spiser en stor portion havregrød. Jeg overvejer derfor, om det handler om, at han er sulten.
Han er siden brystafvænningen begyndt at spise bedre - større og flere ordentlige måltider. Jeg har derfor forsøgt at sørge for at give ham en god portion aftensmad og måske en ekstra banan, lidt grød eller andet, så hans mave burde være mæt i mange timer.
Jeg vil blive meget taknemmelig, hvis du kan komme med nogle forslag til, hvordan jeg kan få ham til at sove igennem til kl. 6. Som det er nu, bliver han jo utroligt træt i løbet af morgenen/formiddagen, og enten bliver han lagt til en lille kort lur, eller han bliver overtræt og får ikke en ordentlig frokost, inden han bliver lagt til middagslur, og så er han træt og pjevset hele dagen.
Det gør det svært at planlægge noget samt at 'time' tingene ordentligt, og det gør det også svært for ham i vuggestuen, hvor han pt. er mere tryghedssøgende end normalt (det kan selvfølgelig også hænge sammen med brystafvænning) - men gode forslag modtages med glæde!
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Julia