Brev:
Indsovning, 10 måneder
3. december 2019
Alder:
10 mdr.
Indsovning, 10 måneder
Hej Helen
Tak for dine gode input til vores tidligere breve. Nu har vi brug for dine tanker igen.
Vores datter er nu 10 ½ måned og stortrives. Hun er glad og tilfreds, spiser godt, har kravlet i tre måneder og har også taget sine første skridt uden hjælpemidler. Dagsrytmen kører rigtig godt, hun er tillidsfuld og ikke bange for fremmede og sover godt.
Netop det med søvnen er dog det, vi gerne vil høre dine tanker om.
Om dagen sover hun to lure i barnevognen på typisk 4 timer sammenlagt. I barnevognen falder hun som oftest i søvn med det samme, nogle gange skal vi trille i 1½ minut. Hun brokker sig aldrig og lader til virkelig at nyde at sove der. Om natten sover hun også rigtig godt i sin egen seng. Vi starter putning ca. kl. 19 (alt efter hvor lang tid hun har sovet til middag), hun sover omkring 19:30, får en flaske midt på natten, og sover så til ca. 05:30.
Vores spørgsmål drejer sig om indsovningen om aftenen. Efter hun har fået sin aftenflaske, bliver hun puttet, men vi er nødt til at sidde ved hende med en hånd på hendes mave, indtil hun falder i søvn – hvis vi ikke gør det, vender hun sig rundt, rejser sig op og vil lege. Når vi går ud af værelset og lader hende tumle rundt i sengen selv, mens hun kan høre os, begynder hun at græde efter et stykke tid. Vi kan så godt gå ind og trøste hende, lægge hende ned og sige godnat igen, men så gentager ritualet sig bare – hun er oppe at stå, inden vi er ude af værelset – og så går der lang tid, før hun sover og bliver til sidst rigtig ked af det, hvilket jo også er synd.
Når vi bliver siddende ved hende, tager det maks. 15 minutter, før hun sover, og det foregår (langt de fleste gange) uden brok – hun ligger bare stille og falder til ro.
Det er altså ikke fordi, vi har et barn, der græder sig selv i søvn eller bare ikke er til at drive i seng – vi vil blot gerne høre dine tanker om, hvorvidt det er muligt på nuværende tidspunkt at lære hende, at hun skal lægge sig til at sove i sin seng om aftenen, og hvordan vi i så fald skal gribe det an, eller om det lige nu bare er en periode, hvor vi skal hjælpe hende til fysisk ro. Hun bruger masser af energi om dagen og er synligt træt (men ikke overtræt), når vi putter hende. Vi har ritualer, vi følger hver aften, og har fulgt i mange måneder, men det er som om, hun har svært ved at acceptere, at dagen er slut, hvis ikke vi hjælper hende.
Mange hilsner fra
Anna Katrine