Indsovning, 10 måneder

3. december 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Indsovning, 10 måneder

Hej Helen

Tak for dine gode input til vores tidligere breve. Nu har vi brug for dine tanker igen.

Vores datter er nu 10 ½ måned og stortrives. Hun er glad og tilfreds, spiser godt, har kravlet i tre måneder og har også taget sine første skridt uden hjælpemidler. Dagsrytmen kører rigtig godt, hun er tillidsfuld og ikke bange for fremmede og sover godt.

Netop det med søvnen er dog det, vi gerne vil høre dine tanker om.

Om dagen sover hun to lure i barnevognen på typisk 4 timer sammenlagt. I barnevognen falder hun som oftest i søvn med det samme, nogle gange skal vi trille i 1½ minut. Hun brokker sig aldrig og lader til virkelig at nyde at sove der. Om natten sover hun også rigtig godt i sin egen seng. Vi starter putning ca. kl. 19 (alt efter hvor lang tid hun har sovet til middag), hun sover omkring 19:30, får en flaske midt på natten, og sover så til ca. 05:30.

Vores spørgsmål drejer sig om indsovningen om aftenen. Efter hun har fået sin aftenflaske, bliver hun puttet, men vi er nødt til at sidde ved hende med en hånd på hendes mave, indtil hun falder i søvn – hvis vi ikke gør det, vender hun sig rundt, rejser sig op og vil lege. Når vi går ud af værelset og lader hende tumle ...

Annonce

... rundt i sengen selv, mens hun kan høre os, begynder hun at græde efter et stykke tid. Vi kan så godt gå ind og trøste hende, lægge hende ned og sige godnat igen, men så gentager ritualet sig bare – hun er oppe at stå, inden vi er ude af værelset – og så går der lang tid, før hun sover og bliver til sidst rigtig ked af det, hvilket jo også er synd.

Når vi bliver siddende ved hende, tager det maks. 15 minutter, før hun sover, og det foregår (langt de fleste gange) uden brok – hun ligger bare stille og falder til ro.

Det er altså ikke fordi, vi har et barn, der græder sig selv i søvn eller bare ikke er til at drive i seng – vi vil blot gerne høre dine tanker om, hvorvidt det er muligt på nuværende tidspunkt at lære hende, at hun skal lægge sig til at sove i sin seng om aftenen, og hvordan vi i så fald skal gribe det an, eller om det lige nu bare er en periode, hvor vi skal hjælpe hende til fysisk ro. Hun bruger masser af energi om dagen og er synligt træt (men ikke overtræt), når vi putter hende. Vi har ritualer, vi følger hver aften, og har fulgt i mange måneder, men det er som om, hun har svært ved at acceptere, at dagen er slut, hvis ikke vi hjælper hende.

Mange hilsner fra
Anna Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder