Brev:
Fantasi og behov for at være en anden
8. november 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Fantasi og behov for at være en anden
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr. vores søn på 2 år og 8 mdr., og hans livlige fantasi og behov for at være en anden hele tiden.
Han har nu i flere måneder gerne ville kaldes Tanita eller Penny, som er pigenavne på hhv en ambulanceredder og brandmand fra to tegnefilm han ser. Hvis vi kalder ham Valdemar, skat eller andet, bliver han irriteret og siger “ Jeg hedder altså Tanita”. Vi andre får også navne. Jeg har indtil nu ikke tænkt så meget over det, da jeg ofte så det i sammenhæng med den leg, han legede som ofte handler om en nødsituation hvor nogle er kommet til skade, en brand skal slukkes eller en bil skal trækkes op af hans kranbil. Stille og rolige “naturlige” drengelege.
Grunden til min bekymring er, at vuggestuen har udtrykt lidt undren over hans behov for at hedde noget andet. Jeg har talt meget med Valdemar om, at det bare er noget, vi leger, og han siger derfor nu” jeg leger, at jeg hedder penny”. Når jeg spørger ham, hvad han hedder rigtigt, svarer han meget fint Valdemar.
Lidt info:
- Jeg er gravid med en lille pige. Det har vi talt om, og at han skal være storebror. Han glæder sig.
- Valdemar er ikke interesseret i “pigelegetøj” eller at pynte sig. Han er meget drenget i sin leg.
- Han er meget glad for sin far, som i de seneste måneder faktisk til tider han en større “værdi” end mor (hvilket er nyt).
- Der er meget kys og kram, ros og anerkendelse herhjemme, så han bør ikke opleve sig forkert som Valdemar.
- Han er fuldt med motorisk, sprogligt mv.
Skal jeg være bekymret synes du? Lever han for meget i en fantasiverden? Bør jeg gøre noget aktivt for at stoppe det?
Derudover vil jeg høre: min søn drikker ikke mælk eller spiser yoghurt, og derfor får han ikke kalk nok (forestiller jeg mig). Har forsøgt mig med alverdens kalk-vitamin piller, men han kan ikke lide nogle af dem. Kan du anbefale nogle calcium dråber eller alternativer, så han får kalk nok til sine knogler? Min egen læge var desværre ikke til megen hjælp 😔
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsener
Fra hele familien