Natteroderi 4 mdr baby

7. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Natteroderi 4 mdr baby

Hej Helen,

Tak for en super brevkasse, som jeg efterhånden har spenderet en rum tid på, efter at være blevet babyejer.

Jeg blev mor (første gang), til en sund og rask datter på snart 4 mdr. Hun blev født 2 dage efter termin, vejede 3.750g og 51 cm lang. Jeg fuld ammer.

Hun havde en del maveproblemer fra starten og jeg har derfor fjernet mælk fra min kost, efter råd og vejledning fra lægen. Vi døjede efterfølgende med forstoppelse og meget lav vægtøgning, som der nu er kommet styr på. Hun vejer i dag 6 kg og er 62 cm lang. Hun har dog alle dage ellers været i trivsel og helt med udviklingsmæssigt.

Sagen er at vi døjer en del med natteroderi herhjemme, som jeg håber du kan give nogen tips til at forbedre en smule. Udfordringen er at hun, udover at være svær at lægge, så vågner hun tit og vil ammes – gerne hver anden time – og dernæst er hun super svær at få tilbage i søvnen, som faktisk er det værste. Det kan snildt tage en time og nogen gange mere. Dernæst skal jeg selv finde tilbage til søvnen og ja, så er der ikke længe til hun vågner igen.

Dagene er helt fine, der sover hun godt og uden problemer. Vi har ikke nogen fast rytme, men der er alligevel et mønster. Vores dage ser ca. sådan her ud.

- Mellem 06:00-07:30 hun vågner
- Omkring 1,5 time og maks 2 timer efter bliver hun bliver lagt til formiddagslur i sin barnevogn. Her sover hun mellem 2-3 timer
- Omkring 2– 2,5 timer efter lægges hun til anden lur i sin barnevogn. Her sover hun igen mellem 2-3 timer.
- Afhængig af hvordan lurerne har taget form og hvornår hun vågner fra anden lur, kan hun tage en tredje mellem 18-19
- Hun bliver puttet mellem 19-20

I mellem lurerne pludrer og leger vi og jeg ammer når hun vågner, hvis lang lur, og igen inden næste lur. Hun får fra begge bryster hvis behovet er der og jeg sørger for at vente til hun selv slipper brystet, før jeg skifter. Det skal dog siges at hun er en doven/utålmodig baby, der godt kan have svært ved at vente til mælken løber til og helst vil slippe for at arbejde for den fede mælk. Jeg forsøger dog at arbejde hende igennem brystet så godt som muligt og normalt tager en amning mellem 5-10 min, hvor jeg kan skifte mellem almindelig og tvillingestilling. Jeg har forsøgt mig med f.eks. at lægge hende til samme bryst igen, hvis der er gået mindre end en time før hun efterspørger, men den er hun ikke med på. Det er som om at der skal være gået 2 timer og gerne mere, før hun gider det samme bryst igen!

Vi har kørt med aften badning som fast aften ritual hver dag, men med blandet resultat. Hvis hun tager den 3 lur, ...

Annonce

... så virker badet til at være for tæt på sengetid og gør hende i stedet mega overtræt, selvom vi tager badet næsten lige efter hun er vågnet. Så bliver hun ret umulig

Vi kan heller ikke trække hendes sengetid længere end oftest maks 19:30, uanset hvordan hun har sovet om dagen og hvornår hendes sidste lur lå. Så begynder hun at pylre helt vildt.

Hun er som regel rimelig svær at lægge også selvom vi forsøger at tage hende i opløbet og kigge på træthedstegn. Hun kan gå fra mega glad til at kamme over på no time. Tit når jeg skal amme inden hun skal lægges, så mister hun tålmodigheden og kammer over efter et par hurtige sut og det er til trods for vi ammer liggende i rolige omgivelser. Kammer hun over, kan jeg få hende ned i gear med en høj omgang hårtørrer som white noise. Så kan hun finde koncentrationen til at amme.

Derefter skal vi som regel igennem sutte legen (skub ind/spyt ud) i en rum tid, ledsaget af armfægtning og en masse rullen rundt. Det kan snildt tage en time til halvanden inden hun overgiver sig til søvnen. Hun sover i sin egen seng, som er koblet til vores.
Hendes første stræk er som regel 3,5 - 4 timer og der er hun okay nem at få tilbage i søvn. Men derfra, så starter showet med hver anden time og jo tættere vi kommer på morgenen, jo mere umulig bliver hun at få tilbage i søvnen. Nogen gange vil hun rigtig gerne snakke og fange sine fødder. Jeg forsøger selvfølgelig at være super kedelig, det er jeg faktisk helt af natur på det tidspunkt.

Jeg har forsøgt med beroligende hånd på brystet, sutten, stille shh, pakke ind i dyne etc. Vi har også forsøgt at svøbe, udfordringen er her dog, at hun har sovet på siden helt fra start og det har hun nu vænnet sig til. Så hun vågner efter 15 min i svøb, da hun jo der ligger på ryggen og derefter gør sit for at bryde ud.

Mine spørgsmål er:
1. Har du nogen gode råd til hvordan vi lægger hende nemmere om aftenen og især hvordan vi får hende tilbage til søvnen igen efter natteamning?
2. Skal jeg arbejde på 3 lurer som jeg kan læse mig til du anbefaler andre? Det vil i så fald betyde at jeg ville skulle vække hende og afkorte hendes lurer?
3. Hvorfor bliver hun så hys når jeg ammer inden sengetid. Hun er jo glad lige inden og om dagen er der ingen problemer.

Vi har også forsøgt at supplere med flaske til aftenen, men hun vil ikke tage den – heller ikke selvom far forsøger. De gange vi har fået lidt i hende, har hun blot fået mavekneb og vi har fået endnu mindre søvn. Det er heller ikke lykkedes mig at malke ud.

Det var et langt brev, men håber det gav mening.

Hilsen en træt mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.