Brev:
Vågen i lange perioder om natten
6. november 2019
Alder:
1 mdr.
Vågen i lange perioder om natten
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, der har været en stor hjælp i den måned, jeg har været mor til min lille dreng.
Nu til mit spørgsmål: Nærmest siden fødslen har min søn været meget svær at få til at sove om natten. Jeg er helt med på, at han skal ammes ofte, men sagen er, at jeg mange nætter ikke lukker et øje mellem kl. 01 og 05, fordi han kun vil falde i søvn ved brystet eller i sjældne tilfælde oven på mig. Hver gang jeg lægger ham fra mig, vågner han efter et par minutter. Han sover ret fint fra kl. 20 til ca. 22 og så igen fra 22/23 til cirka midnat/01. men fra 01 er det et mareridt at få ham til at sove igen, lige meget hvor mange gange jeg ammer ham. Jeg har endda forsøgt med en slyngevugge, men det virker kun, indtil jeg stopper med at vugge den, også selvom jeg har vugget ham i flere timer.
Hans søvn bliver derfor også meget afbrudt om natten, og han virker derfor til at have et stort søvnbehov om dagen, men jeg er i tvivl om, om jeg skal lade hm sove, eller vække ham, når han fx. er træt kl. 16, og derefter sover indtil 19-20 tiden? Når han ikke sover om dagen, skriger han nærmest konstant, med mindre vi holder ham tæt og vugger ham (hvilket igen får ham til at falde i søvn). Vores SP mener ikke det er kolik, da han godt kan trøstes, så hun mener ikke, han har ondt. Vi har forsøgt at give ham en sut, men den vil han kun i sjældne tilfælde ligge med, og aldrig når han græder.
Gør jeg noget galt? Kan høre på mine veninder med børn, at så lange vågenperioder ikke er noget de kender til, og jeg synes virkelig, det er hårdt lige nu.
Venlig hilsen
Louise