Vågen i lange perioder om natten

6. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Vågen i lange perioder om natten

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, der har været en stor hjælp i den måned, jeg har været mor til min lille dreng.

Nu til mit spørgsmål: Nærmest siden fødslen har min søn været meget svær at få til at sove om natten. Jeg er helt med på, at han skal ammes ofte, men sagen er, at jeg mange nætter ikke lukker et øje mellem kl. 01 og 05, fordi han kun vil falde i søvn ved brystet eller i sjældne tilfælde oven på mig. Hver gang jeg lægger ham fra mig, vågner han efter et par minutter. Han sover ret fint fra kl. 20 til ca. 22 og så igen fra 22/23 til cirka midnat/01. men fra 01 er det et mareridt at få ham til at sove igen, lige meget hvor mange gange jeg ammer ham. Jeg har endda forsøgt med en slyngevugge, men det virker kun, indtil jeg stopper med at vugge den, også selvom jeg har vugget ...

Annonce

... ham i flere timer.

Hans søvn bliver derfor også meget afbrudt om natten, og han virker derfor til at have et stort søvnbehov om dagen, men jeg er i tvivl om, om jeg skal lade hm sove, eller vække ham, når han fx. er træt kl. 16, og derefter sover indtil 19-20 tiden? Når han ikke sover om dagen, skriger han nærmest konstant, med mindre vi holder ham tæt og vugger ham (hvilket igen får ham til at falde i søvn). Vores SP mener ikke det er kolik, da han godt kan trøstes, så hun mener ikke, han har ondt. Vi har forsøgt at give ham en sut, men den vil han kun i sjældne tilfælde ligge med, og aldrig når han græder.

Gør jeg noget galt? Kan høre på mine veninder med børn, at så lange vågenperioder ikke er noget de kender til, og jeg synes virkelig, det er hårdt lige nu.

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte