Brev:
Vågner og mad hver time
19. oktober 2019
Alder:
5 mdr.
Vågner og mad hver time
Kære Helen,
Endnu en desperat mail om søvn fra mig :)
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte eller slutte. Men jeg håber at kunne gøre mailen overskuelig og forståelig.
Min datter er 5 mdr. Hun vokser som hun skal, hun trives og hun ammes stadig på fuldtid.
MEN hun sover virkelig dårlig om natten. Hun har altid sovet dårligt og har aldrig været en af de babyer med et godt sovehjerte. Men det er kun blevet værre trods jeg hele tiden får at vide at det bliver bedre med alderen. Men nu kan jeg snart ikke holde til mere natteroderi og jeg er lidt desperat for at få noget mere søvn. Måske hænger det sammen med hendes spisemønster og søgen efter tryghed.
Om dagen sover hun fint. Hun sover 3-4 lurer af 1-2 timers varighed.
Hun bliver puttet til natten omkring 19.30-20.00. Det går ret nemt. Det tager som regel 10-15 min. Hun ligger i sin seng ved siden af min seng med tremmen fjernet. Problemet er at hun vågner ca 1 gang i timen og hun falder kun til ro hvis hun får lidt bryst. Vi prøver med sutten og en beroligende hånd men det er ikke godt nok. Vi har også prøvet at svøbe hende men det gør heller ingen forskel på hvornår hun vågner. Vi har i desperation forsøgt med modermælkserstatning om aften uden ændring. Vi har også forsøgt med afstand så hun ikke kan lugte mig og min mælk.
Desuden vågner hun kl 4 og er frisk. Her vugger jeg hende til hun sover igen kl 5. Jeg vil ikke begynde at lege med hende, for jeg vil ikke risikere at hun synes det er hyggeligt at komme op om natten.
Om dagen er vi ligeledes kommet ind i en rytme hvor hun får mad ca hver time til halvanden. Det er noget bøvlet noget for om lidt skal hun jo have grød og så kan hun jo ikke spise hele tiden. Og jeg føler desuden at mine bryster er helt udmalket.
Er hun mon i virkeligheden sulten efter noget mere? Selvom hun kun drak 30 ml MME. Eller søger hun bare enormt meget tryghed samtidig med at vi er inde i en dårlig vane? Tror også hun har rigtig svært ved at komme videre i søvnen og måske derfor har brug for brystet?
Hvordan kommer vi ud af disse (u)vaner?
Håber du kan komme med nogle nye input.
Med venlig hilsen
trætte Sofie