Brev:
Vores pige tørrer sig konstant om munden
10. oktober 2019
Alder:
2 år, 5 mdr.
Vores pige tørrer sig konstant om munden
Kære Helen
Vores datter på 2 år og 5 måneder er begyndt at tørre sig om munden konstant.
Hun river sin sut ud og tørrer sig igen og igen, og når hun får sin soveflaske til natten, ligger hun meget anspændt og holder den og tørrer løs med en stofble, når hun har taget et par tåre. Hun er rød om munden og meget tør, og vi smører med Locobase om aftenen, når hun skal sove, og hun får en vandfri salve på, inden hun kommer i vuggestuen/udenfor. Vi har for nylig taget siden af sengen, og det er gået så fint, og vi skal til at vænne hende af med flasken, for hun beder om mælk i kop til at starte med, før hun gerne vil have flasken.
Hun trives og er en virkelig glad og tryg pige. Hun taler godt og er dygtig motorisk, og hun elsker tumlelege (gerne med os i den store seng) og at kramme og kysse og sidde hos os og læse bøger. De voksne i vuggestuen fortæller, at hun er meget populær hos de andre børn og god til at moderere lege, så alle kan være med, men de fortæller også, at det trækker nogle veksler hos hende, at alle vil hende, og de må ofte sætte hende for sig selv og nulre med noget ved et bord, så hun kan få fred.
Hendes bluseærmer har våde spor efter aftørringerne, og vi vil gerne forstå, hvorfor hun gør det, og om vi kan gøre noget for at stoppe det. Er det tvangshandlinger? Skal vi bare lade som ingenting?
Jeg prøver at sige, at hun skal lade være, fordi det ikke er godt for huden, men det forstår hun jo ikke. I aftes begyndte hun at græde ulykkeligt, fordi jeg sagde, hun skulle lade være.
Aller inderst inde er jeg meget bange for, at hun reagerer på noget, der stresser hende, og jeg vil meget gerne fjerne stressoren.
Mange hilsener
Kirsten