Brev:
19 måneder svær for forældre at putte til nat
15. september 2019
Alder:
19 mdr.
19 måneder svær for forældre at putte til nat
Kære Helen.
Vi har en datter på nu 19 måneder.
Hun har altid været svær af putte til nat. De første mange måneder var hun altid ked af det om aftenen og faldt først i søvn omkring kl. 22-23.
Vi har altid brugt lang tid på at putte hende, trods gode og faste putte ritualer samt været gode til at aflæse hvornår hun er træt. (Vi kender til søvntoget). Sagen er den at vi bruger op mod 2 timer på at putte hende, vi putter hende, når hun viser hun er træt. Og trækker vi putningen en time eller to tager det stadig op mod 2 timer at putte.
Vi oplever så noget meget frustrerende, nemlig det at f.eks. farfar, mormor eller moster putter hende på UNDER 5 minutter og uden det mindste brok! (De putter på samme måde som os, og samme tider) Det kan de gøre hjemme ved os selv, mens vi er selv er hjemme, når hun er på besøg ved dem, eller når vi er på ferie alle sammen!
Ligeledes sover hun også ofte bedre om natten (vågner sjældent) når det er de andre der putter hende til nat. Når vi putter vågner hun af og til om natten, det er dog blevet meget mindre.
Vi synes vi har prøvet alt, læst dine bøger samt kender til søvntoget!
Hvis vi bliver på værelset roder hun rundt, op og ned af sengen og snakker helt vildt. Beder vi hende, så om at ligge sig ned og sove bliver hun gal og græder.
Hvis vi putter og går ud med det samme, græder hun med det samme og hun stopper ikke sådan lige, hun græder mere og mere og skaberiget går over i rigtig ked af det gråd.
Ligger vi os ned i dobbeltsengen med hende i mellem os roder hun igen rundt, op og ned hele tiden og snakker.
Lige meget hvad, når vi putter, falder hun ikke i søvn før hun virkelig ikke kan mere, ja mens de andre putter på 2 minutter uden problemer!
Kan du give os nogle råd, det er efterhånden ret hårdt at skulle bruge op mod 2 timer på det hver aften!
Tak.