Mad- og søvnvaner og adfærdsændring

24. juni 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Mad- og søvnvaner og adfærdsændring

Kære Helen,

Lige et par spørgsmål mere om A, denne gang om mad- og søvnvaner og opførsel efter børnehavestart.

Som jeg skrev i mit tidligere brev, er A og jeg vendt tilbage til Danmark for 8 uger siden, og med alle de omvæltninger den pige er blevet udsat for, synes jeg faktisk, hun klarer det fænomenalt flot! Hun startede i børnehave 1. maj med langsom indkøring og er ved at være faldet rigtig godt til nu. Hendes dag er nogenlunde sådan her:

5.00-6.00: vågner A – oftest tættere på 5. Hun står helst op med det samme, medmindre jeg kan lokke hende til at ”hvile” sig lidt mere. Så klæder hun sig selv på.
6.00: Morgenmad – oftest havregrød med kanelsukker og æble
6.50: afgang til børnehave og aflevering kl 7.00.
14.30/15.00: afhentning fra børnehave efterfulgt af en snack, når vi kommer hjem
15-17: leg, gåtur eller lignende. En sjælden gang i mellem får hun lov til at se et afsnit af Hr. Skæg, hvis hun virker til at have brug for en pause fra omverdenen. Så sidder jeg ofte med hende og krammer imens.

Her kommer spørgsmålene:

1) Mad- og søvnvaner:
Efter A startede i børnehave er hun simpelthen SÅ smadret, når hun kommer hjem, at der absolut ingen energi er tilbage ved aftensmadtid. Så lidt, at der ikke kommer nogetsomhelst mad indenbords. Hun magtede kun havregrød, så det, jeg har gjort indtil for få dage siden, var at give hende en god portion grov havregrød kl 17.00 og straks efter gøre hende klar til seng og putte hende. Hun faldt i søvn straks, omkring kl 18.15/30 stykker. Hvis hun kommer senere i seng, vågner hun stadig kl 5, og har så bare endnu mindre energi til dagen.

Grunden til, jeg har gjort dette, er, at jeg synes, det er vigtigt, at A får 1) noget næring før seng og 2) en ordentlig nattesøvn. Med havregrød opfyldte jeg begge de kriterier, for uden mad sov hun bare heller ikke særlig godt. Men jeg har vildt dårlig samvittighed over, at hun ikke får noget mere varieret aftensmad. I børnehaven får de varm mad tre gange om ...

Annonce

... ugen, men hun spiser ikke altid specielt meget. De kræsne spisevaner, som jeg har beskrevet i et tidligere brev, har ikke ændret sig til det bedre, og jeg har ikke store forhåbninger om, at det sker de næste par måneder, hvis hendes hoved er fyldt af omvæltninger...

Nu har jeg så de sidste fire dage forsøgt at spise aftensmad kl 17.30, men der kommer bare stadig ikke meget ned, og spisesituationen er fyldt med konflikter. Jeg har en klar fornemmelse af, at det er fordi hun ikke magter noget af det.

Bør jeg gå tilbage til 17.00 havregrøden eller fortsætte med at prøve aftensmad? Hvad kan jeg gøre for at give hende noget ordentlig aftensmad OG en god oplevelse omkring det? Jeg prøver virkelig at gøre det hyggeligt og undlade at italesætte alle de elementer, der kan irritere og forstyrre osv.

Sover hun for lidt eller for meget? Og bør jeg forsøge at ændre søvnrutinen? Og i så fald hvordan?

2) Adfærdsændringer
Mit andet spørgsmål går på A´s ændrede adfærd. Inden for de sidste par uger er hun begyndt at blive meget trodsig og mere aggressiv og råbende. Det har hun ikke været før, og jeg spekulerer på, om det kan skyldes opstarten i børnehaven, fordi hun nu ser andre børns frie leg og ditto adfærd? Eller er det ”bare” aldersrelateret opførsel? Eller er det en reaktion på alt det, der foregår i hendes liv? Eller er hun bare ved at blive sådan?

Jeg lader hende ikke normalt slippe afsted med at råbe ad mig eller andre eller at slå eller på den ”presse-citronen-måden” skubbe mig med foden, mens hun rækker tunge e.l., men jeg synes det er svært at håndtere på en rolig måde, der ikke medfører eskalering eller devaluering af hende. Jeg plejer at efterstræbe en italesættelse af det, jeg gerne vil have frem for det, jeg ikke vil have, men det er altså svært. Især når hun bare siger ”Nå”, når jeg med bestemt stemme siger fra. Har du nogle tanker om årsag og råd til håndtering heraf?

Endnu en gang tusind tak for dig og din hjælp!

En træt mor til A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger