Brev:
Tilpasning eller svigt?
24. juni 2019
Alder:
3 år, 7 mdr.
Tilpasning eller svigt?
Kære Helen,
Tusind tak for dine gode råd i forbindelse med forberedelse af vores store flytning. De var enormt givtige!
Nu er vi så ankommet til Danmark og har været her i 8 uger. Jeg selv er startet på deltidsjob, og A er startet i børnehave på en langsom og blid indkøring med korte dage og langsom optrapning efter nogle uger. Nu er hun rigtig glad for den og har også taget det danske sprog til sig virkelig flot. Hun kan stadig godt sige en gang i mellem, at hun ikke vil i børnehave, men når vi taler om det, viser det sig, at det ikke er fordi, hun ikke gider børnehaven, men fordi hun ikke vil være væk fra mig. Så taler vi om det og italesætter følelserne. Det forsøger jeg at gøre med alle de ting, der er (og måtte) dukket op.
Hun har generelt taget det hele ekstremt flot, men der har selvfølgelig også været nogle reaktioner på alle forandringerne, blandt andet i form af drømme og natterædsel. Det, der fylder mest, er savnet – hun savner sin far, farforældre, gamle hus og lidt sine to fætre og venner. Det var mest tydeligt de første uger, hvor hun ofte ville sige, at hun savnede en person, hvortil jeg altid svarer noget i retning af ”det kan jeg godt forstå, og det er helt okay. Har du brug for et knus?” Ofte var det det eneste, hun havde brug for at høre, hvorefter hun glad fortsatte med hendes leg. Efterhånden siger hun mest, at hun savner nogen eller noget, hvis hun møder modgang.
Den måde, vi forældre har aftalt at overleve de næste 8 måneder på, er ved at far (som er blevet tilbage i USA indtil januar 2020 pga arbejde) kommer på besøg ca. hver 2. måned i en uge eller to. Det bliver vi som par og han som far nødt til, men nu her efter hans første besøg på 2 uger er jeg i tvivl om, hvad der er bedst for A. Hun har nemlig lige vænnet sig (så meget som man nu kan) til at undvære sin far og være ok med det. Hun var selvfølgelig ekstremt lykkelig, da han kom til Danmark, og de tilbragte rigtig meget tid sammen og fandt hinanden igen, og nu hvor han så er rejst tilbage igen, er hun rigtig ked og savner ham enormt meget. Hun drømmer rigtig meget igen og har følelserne udenpå tøjet, altså bliver nemt virkelig ked eller vred over meget små ting og er mere aggressiv og trodsig end normalt.
Og nu kommer mit spørgsmål (endelig): Tror du, at A føler et svigt fra sin far (og mig?), når han rejser bort? Og kan det have langvarige effekter på hende i forhold til at turde stole på og knytte sig til ham/andre mennesker i fremtiden? Er det bedre for hende, hvis hun og far slet ikke ses, indtil han flytter rigtigt hertil? Eller læser jeg bare for meget i hendes væremåde, og er det bare helt normalt og aldersrelateret? Det ER jo ingen let sag at være 3 år gammel, men hun har bare ekstra mange ting at forholde sig til...
Det var en lang, opdaterende udredning til et enkelt men meget dybtliggende spørgsmål. Jeg har et par andre spørgsmål også, som jeg lige sender i separate breve for overskuelighedens skyld :)
På forhånd tusind tak for al din hjælp og indsigt. Jeg glæder mig til at høre dine tanker og råd.
Venligst,
Mor til A.