Brev:
Dagsplan - rytme med måltider og søvn
23. juni 2019
Alder:
6 mdr.
Dagsplan - rytme med måltider og søvn
Hej Helen,
Jeg er mor til en dejlig pige på lige knap 6,5 mdr. Hun er stort set altid glad og i godt humør, har let til smil, har indtil videre fulgt sine kurver og har vist fra start haft et godt nat-sovehjerte, så hendes far og jeg er glade :-)
Hun blev ved sidste SP-besøg målt til 71 cm og 8,7 kg, så hun ligger i den høje ende i kurverne. Vi har ikke haft held til at lære hende at bruge sut og hun blev decideret vred på sutteflasken, da vi prøvede at introducere hende for den for en måneds tid siden, bare så du ved, at det altså kun er ’amning ved brystet’-teknikken hun er øvet i.
Hun er blevet ammet fuldt fra starten og blev introduceret for mad fra lige efter hun blev fire måneder, fordi hun virkede enormt interesseret i vores mad og sad og spidsede læberne mod vores tallerkener, når hun sad på skødet under et måltid. Jeg synes dog det er gået lidt blandet med udviklingen på det punkt, og jeg kan mærke at det begynder at stresse mig, at hun spiser meget lidt ad gangen og fortsat virker til at slukke sin sult og tørst i modermælken, da jeg begynder på arbejde igen i starten af august, og derfor ikke længere kan være hjemme med mælkebryster til rådighed. (Herefter har far barsel i 3 mdr.)
Lidt om vores erfaringer med min datters spisning:
Hun har enten siddet på skødet af enten mor eller far eller i en tripp-trapp-stol (for nylig er vi gået over til en ikea-højstol, da hun faldt lidt til siden i tt-stolen). Hun har typisk fået en agurkering eller en ske i hånden og kan også godt lide at gribe ud efter skeen med mad på og selv føre den ind i munden. Hun er generelt rigtig glad for mad hun selv kan sidde med og sutte på (agurkering, peberfrugt, æble, bolle, ’melty puffs’ med forskellig smag, melon, kogt æg (blommen), bagt selleri og bagt squash er det jeg lige kan huske, men jeg lader hende generelt sutte på det af min mad som jeg vurderer hun kan få noget smag/saft ud af og så er jeg selvfølgelig meget opmærksom på om der skulle ryge stykker af som jeg skal tage ud af munden på hende).
Foruden ”hånd-maden” får hun den egentlige mad som typisk har været sådan noget speltgrødspulverblanding med MME m/u mild frugtsmag, forskellige smoothies og former for grøntsagsmos (noget kartoffel, gulerod, broccoli samt færdigblandede ting fra butikken) Bortset fra en enkelt smoothie med mango og en grøntsagsret med couscous vil jeg vurdere det meste af det mad hun har fået til at være ret mildt i smagen.
Jeg synes vi bruger lang tid på et måltid, da hun lader til at blive meget let distraheret/miste interessen for maden hurtigt (efter 2-3 ikke-fulde babyskeer) eller for en stund, og jeg så prøver at få hende til at få interessen for det igen/huske hvad hun er i gang med. Det hjælper nogle gange, når jeg tilbyder hende vand af et æggebæger (det kan hun godt lide), men ligeså mange gange gør det ikke en forskel. Hun kan også snerpe munden til eller dreje hovedet væk, men kan godt ombestemme sig i løbet af en spise-session og åbne munden igen, så jeg er usikker på, hvad der er den rigtige reaktion fra vores side på det…
Når hun får indholdet fra skeen ind i munden er det typisk ved at jeg ”tørrer det af” i hendes overmund, hvorefter hun roder rundt med sin tunge og typisk vælter en del af det ud på læberne og hagen, så jeg tænker hun stadig arbejder med teknikken :-)
Vi stopper når hun brokker sig eller gnider sig i øjnene, og jeg har overvejet om hun spiser så lidt, fordi hun er/bliver for træt til at kunne overskue det langsommelige projekt det er for hende at få mad på denne måde (hvor det jo går hurtigere med brystet).
Indtil for ca. to uger siden lavede hun regelmæssige lortebleer typisk dagligt. Nu kan der godt gå et par dage imellem, og når det kommer, er det klistret og slet ikke vandigt som det tidligere var, så jeg tænker, at det må betyde, at hun dog får noget ind. Mængdemæssigt er der måske det der svarer til en-halvanden spiseske med lidt top…
Ved sidste SP-besøg fik vi at vide, at vi skulle begynde at vænne hende til to måltider om dagen for relativt hurtigt at kunne trappe op til tre, men jeg må sige at jeg synes det er svært at ramme min datters energi til måltider, hvilket nok hænger sammen med, at hun ikke er god til at sove lure om dagen og at hendes søvnmønster her er relativt uregelmæssigt. Derfor ender det stadig typisk med at hun kun får to (små) måltider om dagen.
En typisk dagsplan for tiden ser sådan ud:
Er blevet puttet ved en 19-20-tiden, sover til et sted mellem 2 og 4, hvor hun bliver ammet, vågner kl. ca. 6, hvor hun bliver ammet igen.
Kl. ca. 7: Forsøg med morgengrød, hun spiser måske 3-8 babyskefulde.
Kl. ca. 8/8.30: Puttes til første lur, sover typisk kun ca. 30 min og jeg har sjældent held til at få hende til at sove mere end det.
Bliver tilbudt noget at spise og evt. ammet, hvis hun virker broksommelig og ikke har spist så meget mad i løbet af de næste 2 ½ time hvor hun er vågen.
Ammes inden hun bliver puttet kl. ca. 11.30/12. Sover nogle gange ca. en time her, men nogle gange er det lykkedes mig at holde hende i søvnen i to timer. Hun kan dog sagtens vågne efter en halv time og ikke være i stand til at sove mere.
Afhængigt af middagslurens længde bliver hun typisk ammet og puttet til endnu en lur omkring kl. 15 eller 16 (også selvom jeg har læst at du skriver, det æder af nattesøvnen, men ellers bliver hun helt overtræt og ked af det). Sover en time til halvanden.
Hun bliver også ammet ved en 17.30/18-tiden og igen som et led i putningen.
Jeg har svært ved at skrive, hvornår hun spiser, da jeg synes vores dage er ret forskellige, både fordi hendes lures længde svinger meget og også fordi vi fx går til babyrytmik en gang om ugen og at jeg for nylig er begyndt at komme afsted til en træning om formiddagen fra 10-11, da jeg ellers synes jeg får ondt i ryggen af ikke at røre mig. Men hvad er din anbefaling til det – bør vi droppe andre aktiviteter for at gå all in på at etablere en rytme?
Jeg kunne godt tænke mig at få dit bud på en dagsplan for vores datter ift. hvornår hun skal tilbydes mad, og hvad jeg skal stille op med amningen for på sigt at trappe ned på den. Jeg tør bare ikke trappe ned på den som det er nu, når hun spiser så lidt rigtig mad og får så relativt lidt vand indenbords, når det samtidig er så varmt. Som du kan se er det ikke fordi hun bliver ammet meget i løbet af natten, så jeg tænker ikke det er fordi hun er mæt, at hun ikke vil spise så meget om dagen.
Derudover kunne jeg også godt tænke mig at høre, om du tænker der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende til mere sammenhængende søvn om dagen, så hun har energi nok til ’projekt mad’. Selvom hun på papiret sover et langt stræk om natten, synes jeg hun gnider sig meget i øjnene om morgnen og også efter de korte lure. Hun er dog glad, livlig og kontaktsøgende, når hun er vågen.
Jeg ser frem til at høre fra dig :-)
Hilsen
en glad men lidt stresset mor