Brev:
Putning er en dræber
11. juni 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Putning er en dræber
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, fordi jeg vil omlægge vores rutiner hvad angår putning af vores to børn på hhv. 2,5 og 4,5 år. Det tager mig ofte op til 2,5 time at få dem til at sove, og det ærgrer mig gevaldigt, at en ellers god og hyggelig altid skal slutte med, at vi alle bliver frustrerede og kede af det. Det må vi lave om på! Måske du kan give os et par gode råd med på vejen?
Putningen foregår således, at enten min mand eller jeg putter børnene i én og samme dobbeltseng. Her får de begge lov at vælge en lille bog, vi skal læse. Jeg ligger altid imellem dem i sengen, så de begge kan følge med i bogen og bruger typisk 20-25 minutter på at læse (med små spørgsmål, forklaringer mm. undervejs). Herefter kysser jeg dem, siger "godnat og tak for en dejlig dag - nu er dagen slut, og vi skal sove". Jeg bliver liggenede mellem dem og lukker mine øjne. Måske er det dumt. Min mand sætter sig typisk på en stol ved forenden, men det kan jeg ikke slippe afsted med, uden de begynder at græde (som sagt skal vi lægge putterutinen om nu, så jeg er modtagelig over for at ændre på det).
Nå, men jeg bliver altså liggende, og så begynder cirkuset ellers. Den ene begynder at ligge og lave lyde med sin mund. Den anden begynder at ligge og synge. Så skal den ene have vand, og det skal den anden selvfølgelig også. Derefter begynder den ene at lave en hule i dynen, mens den anden begynder at cykle med benene i luften. Det er vitterligt et cirkus. I hele processen fortæller jeg dem roligt men kontinuerligt "læg jer ned og slap af" og "vi skal være stille nu" osv. osv. Hvis de siger, de ikke kan sove, beder jeg dem lægge sig ned og bare slappe af. Men det hjælper ikke en fis, og efter 1,5 time er min tålmodighed vældig tyndslidt, og jeg begynder at hæve stemmen. Nogle gange går jeg uden for døren for at "trække vejret", men så græder de som pisket og løber efter mig. Sådan fortstætter det måske en time endnu, indtil vi alle er drønfrustrerede og kede af det. På et tidspunkt i al tumulten lægger de sig om på siden, falder til ro og falder i søvn.
Vi har prøvet at justere på putte-tidspunktet (både den ene og den anden vej), men det gør ingen forskel. Min mand har væsentlig nemmere ved at putte, (det tager ham typisk 20-30 min), og det er uden konflikter. Han kan ikke forstå, hvorfor de er en hel sæk lopper, hver gang jeg skal putte dem, men jeg tænker, at jeg måske bare er for vag?
Har du mon nogle gode råd og idéer til, hvordan vi kan gøre putningen til en god afslutning på dagen, Helen?
Med venlig hilsen
En frustreret mor