Søvn - snart 4 måneder

23. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn - snart 4 måneder

Hej Helen,

Vores datter på snart 4 måneder, giver os nogle udfordringer ift. hendes lure om dagen og generel nattesøvn.

Om dagen sover hun max 4 lure á 20-30 minutters varighed. Men det er også kun muligt, hvis hun ligger hos os og sover. Hvis ikke, så vågner hun efter 5 minutter. En gang dagligt går vi tur med barnevognen, hvor hun sover 45 minutter- og vågner selvom den er i bevægelse stadig. Vi har forsøgt me en Rockit, hvilket heller ikke fungerer.

Om aftenen falder hun først i søvn mellem kl. 22-23, enten ved at hun bliver lagt til brystet eller vi sidder og bouncer på en pilatesbold. Nogle aftener lykkedes det os, at ligge hende i tremmesengen, men når hun vågner første gang kan vi ikke ligge hende tilbage. Hun falder kun i søvn med mit bryst i munden og hver gang jeg fjerner det, vågner hun. Derfor ligger hun imellem mig og hendes far. Hun vil hverken tage sut (og vi har prøvet alle slags - det der nærmede sig mest var natursutten, indtil hun begyndte at skubbe tungen ud til siden på den) eller nusseklud. Hun kan nogle gange bruge sine fingrer. Hun sover faktisk fint igennem (så længe jeg ligger tæt med hende og mit bryst ved hendes mund) og vågner først rigtigt ved 10-tiden - hun vågner 2-3x om natten hvor hun vil have mad.

Vi har snakket med vores sundhedsplejerske, da det er meget frustrerende at skulle ligge brystet til hele natten og vi/jeg er efterhånden ved at være udkørte. Vores sundhedsplejerske sagde, at vi nu skal ligge ...

Annonce

... vores datter i tremmesengen kl. 19 og tage mere styringen omkring sovetidspunktet. Når vores datter nok vil begynde at græde, skal vi kun tage hende op når hun var bliver hysterisk, hvor vi skal berolige hende, for igen at ligge hende - dette skulle vi fortsætte med indtil hun sov. Vi må godt ligge en hånd på hende, holde hende i hånden, blidt ryste hende osv. Det er en meget hård måde at skulle gøre det på, og vi synes også det er meget pludseligt at rykke hendes sovetid så meget. Så vi tænker om der er en mere skånsom måde at ligge hende på og mere gradvist. Det er det vi håber på du måske kan hjælpe med?

Yderligere sagde vores sundhedsplejerske, at vores datter minimum skal sove 1,5 time i hendes lure og skal spise hver 3. time. Men vi aner ikke hvordan vi skal få hende til at sove længere...?

Hun er en dejlig pige der både er let til smil og er nysgerrig på verden, så vi er ikke i tvivl om, at hun trives. Samtidig er hun meget tryghedssøgende og vil meget gerne være i kontakt med os hele tiden. Hun kan godt ligge ved aktivitetstæppet for sig selv et godt stykke tid og pludrer også meget her. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men hun vejede 4105 g ved fødslen og nu er hun oppe på 7,6 kg. Hun får mad ved brystet og vi supplerer med flaske 2x dagligt (2. måltid på dagen og ca. kl. 19), da jeg ikke danner nok brystmælk.

Vi håber du kan hjælpe med nogle gode råd til putning, middagslure og nattesøvn.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder