Brev:
2 årig vil ikke spise aftensmad
12. marts 2019
Alder:
2 år, 4 mdr.
2 årig vil ikke spise aftensmad
Hej Helen,
Vores søn på 28 måneder har aldrig været den store spiser men nu er det ved at gå os rimelig meget på, da vi er bange for, at han bliver kræsen og slet ikke vil spise noget.
Morgenmaden er det eneste måltid, som går godt, og det har det altid gjort. Han spiser havregryn med mælk enten hjemme eller i vuggestuen. Det er lidt op og ned med madpakken til frokost. Her får han rugbrød, nogle gange en aftensmadsrest, tomater osv. med. Det er også op og ned med hans eftermiddagsmadpakke, som han får i vuggestuen omkring kl. 14. Her er der også rugbrød i og lidt youghurt. Og så stopper maden her. Han bliver hentet omkring kl. 15/15.30 og får en Digestive kiks og nogle rosiner, når vi kommer hjem.
Det store problem er aftensmaden. Vi har igennem 8-9 måneder prøvet, at rykke vores aftensmad frem og tilbage. Alt fra kl. 16.45 til 18.30. Uden det har hjulpet. Han er generelt ikke interesseret i maden. Han kigger lige på bordet, og så hopper han ned igen og leger. Vi kan næsten ikke gøre maden mere børnevenlig. Vi spiser frikadeller, medister, kødsovs, lasagne, fisk, burgere osv. med forskelligt tilbehør. Der er ikke blandet noget sammen. Han får også lov til selv at øse op, og får også lov til at sidde og spise med fingrene, hvis det er det, han vil. Synes virkelig vi har prøvet alt. Når vi er ude hos nogle, spiser han heller ikke noget. Heller ikke kun brød. Vi skal være heldige, hvis vi kan få et stykke rugbrød i ham lige inden sengetid. Det er sjældent at han får små smoothies og figenstænger.
Vi har talt om, om det kunne være fordi, han er ved at udvikle noget allergi, så han får ondt i maven. Men han viser bare ikke tegn på, at det gør ondt.
Så hvad skal vi gøre? Han er fuld af spilopper og klare sig godt. Så han er ikke doven.
Med venlig hilsen
Sabine