Nægter at spise frugt og grøntsager

12. marts 2019

Alder:
11 mdr.

Nægter at spise frugt og grøntsager

Hej Helen

Jeg har egentlig en dreng, der er meget madglad, men når det kommer til frugt og grønt så NÆGTER han. Det er et kæmpe show! Han kaster sig bagud, slår min hånd væk, smider maden på gulvet og græder! Ligeså snart han bliver tilbudt noget andet, så spiser han det med velbehag.
Problemet opstod allerede, da vi gik fra mos/grød stadiet til mere fast mad, så det har stået på i godt 4 mdr nu, men det bliver bare værre og værre.

Vi føler, vi har prøvet alt:
Lavet mos til ham igen, for at se om han så ville have det.
Prøvet at give ham det med ske, gaffel, hånden, placeret det på bordet, så han selv kan tage det op. Lige lidt hjælper det.
Vi har forsøgt os med meget forskelligt slags frugt og grønt, men intet af det vil han have.

Vi spiser det samme som ham og har forsøgt os, ...

Annonce

... ved at starte med at smage på det og sige: “Mmh, det smager dejligt!” Det synes han er sjovt, lige indtil han selv bliver tilbudt det, så starter samme show igen.

Vi kan “snyde” ham til at spise det, ved fx at lave broccoli-, blomkål- og kartoffel/tærte frikadeller eller putte det i retten, som fx lasagne, kødsovs og gryderetter og så spiser han det gerne. Hvad angår frugt vil han (heldigvis) gerne have frugtsmoothies, som man kan købe.

Er der noget vi kan gøre og måske ikke skal gøre, for at gøre hans oplevelser med frugt og grønt godt?

Et lille side spørgsmål:
Lige pt får han stadig grønt, som enten er bløde fra naturens side eller som kan koges.
Ville egentlig gerne forsøge at give ham tomater og peberfrugter. Må de gerne få det og i såfald hvordan?

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder