Brev:
Nægter at spise frugt og grøntsager
12. marts 2019
Alder:
11 mdr.
Nægter at spise frugt og grøntsager
Hej Helen
Jeg har egentlig en dreng, der er meget madglad, men når det kommer til frugt og grønt så NÆGTER han. Det er et kæmpe show! Han kaster sig bagud, slår min hånd væk, smider maden på gulvet og græder! Ligeså snart han bliver tilbudt noget andet, så spiser han det med velbehag.
Problemet opstod allerede, da vi gik fra mos/grød stadiet til mere fast mad, så det har stået på i godt 4 mdr nu, men det bliver bare værre og værre.
Vi føler, vi har prøvet alt:
Lavet mos til ham igen, for at se om han så ville have det.
Prøvet at give ham det med ske, gaffel, hånden, placeret det på bordet, så han selv kan tage det op. Lige lidt hjælper det.
Vi har forsøgt os med meget forskelligt slags frugt og grønt, men intet af det vil han have.
Vi spiser det samme som ham og har forsøgt os, ved at starte med at smage på det og sige: “Mmh, det smager dejligt!” Det synes han er sjovt, lige indtil han selv bliver tilbudt det, så starter samme show igen.
Vi kan “snyde” ham til at spise det, ved fx at lave broccoli-, blomkål- og kartoffel/tærte frikadeller eller putte det i retten, som fx lasagne, kødsovs og gryderetter og så spiser han det gerne. Hvad angår frugt vil han (heldigvis) gerne have frugtsmoothies, som man kan købe.
Er der noget vi kan gøre og måske ikke skal gøre, for at gøre hans oplevelser med frugt og grønt godt?
Et lille side spørgsmål:
Lige pt får han stadig grønt, som enten er bløde fra naturens side eller som kan koges.
Ville egentlig gerne forsøge at give ham tomater og peberfrugter. Må de gerne få det og i såfald hvordan?
Med venlig hilsen
Elisabeth