Putteritual - 2 år, 6 mdr.

12. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putteritual - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for rigtig gode svar og altid virkelig kompetent sparring.

Vi er nu endelig ved at være igennem den værste sygdom (7-9-13) – lyset og foråret kan bare komme 😊

Lillebror er begyndt at sove en anelse bedre igen. Han kalder stadig nogle gange om natten, men i stedet for kl. 23/24, kommer han nu først ind til min mand i dobbeltsengen omkring kl. 2/3. Vi skal lige så stille tilbage i rytmen, men det er helt tydeligt, at lillebror gennemgår et udviklingsspring af en art. Han er pjevset og vil allerhelst være hos mig.

På den anden side er han blevet virkelig dygtig til at tale og udtrykke, hvad han vil. Han er netop fyldt 2 1/2 år, og han kan sagtens give udtryk for, at han eksempelvis hellere vil blive hjemme og lege med modellervoks med mor, og at han gerne vil vente med at komme i vuggestue til i morgen 😊 hans udtale er super flot, og han er meget dygtig til at indlede lege med sin storesøster og foreslår tit lege, vi skal lege sammen alle fire (fx gemmeleg). Han er generelt en super dejlig dreng med stort overskud, og det er dejligt.

Han sover fortsat først cirka kl. 21.30 om aftenen. Han vågner omkring kl. 7 om morgenen og sover cirka to timer fra kl. 12 i vuggestuen, og det er svært for os at ændre på. Så det er det, vi kører med lige nu. Selvom han kan ...

Annonce

... være svær at få op om morgenen, og selvom vi voksne virkelig savner vores aftner.

Men vi tænker at fortsætte og se, hvad der sker i løbet af de næste måneder. Hvad tænker du?

Og i forhold til at komme tilbage i rytmen – skal vi bare putte og sige godnat og gå ud i køkkenet, som vi gjorde før (inden begyndelsen på omkring tre ugers sygdom)? Eller skal han have en mere stille og rolig overgang, hvor vi sidder hos ham?

Vi kan mærke, at han har ekstra brug for nærhed, nu hvor han er tilbage i vuggestuen. Og derfor er vi lidt i tvivl om, hvordan vi bedst hjælper ham tilbage i rytmen.

Det samme gælder i øvrigt storesøster (på 5 1/2 år), der også har været syg on/off i to uger. Hun modsætter sig, at vi går fra hende, efter hun er blevet puttet og skal til at høre lydbog. Modsat lillebror sover hun typisk uden lyd stort set hele natten – hun kalder max 2 gange og skal bare have dynen pakket godt om sig eller have fundet sin bamse igen. Så sover hun selv videre.

Men hun er bekymret for mareridt og spørger hver aften, om jeg ikke vil blive og holde i hånd. Er det ikke vigtigt, at jeg holder fast i, at hun selv skal falde i søvn? Vi har en aftale om, at jeg kigger ind til hende hvert femte minut. Det holder hende (næsten) fra at kalde på mig.

På forhånd mange tak for dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.