Brev:
Søvn og døgnrytme - 9 mdr.
10. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Søvn og døgnrytme - 9 mdr.
Hej Helen.
Jeg har nogle udfordringer hvad angår min søns søvn, både dag, aften og nat. Det har nu forgået i et par måneder og jeg er ved at være meget frustreret, ked og enormt træt!
Hans døgnrytme ser således ud:
Kl. 7-7.30 Vækkes (nogle gange vågner han selv)
Kl. 7.30-8 morgenmad alt efter om han vågner kl. 7 eller 7.30 (han fik en flaske tilbudt på 200 ml efter morgenmaden som vi er stoppet med da han ikke vil have den mere)
Kl. 9.30-10 formiddagsmad
Kl. 11.15-11.30 frokost (nogen gange er han træt og bliver lagt omkring kl. 11-11.30 og venter med frokost til han står op igen)
Kl. 12 får en flaske på 200 ml og drikker som regel det hele
Kl. 12.15-12.30 ligges til lur i barnevogn (sover mellem 30 min og 2 timer, dog oftest 1 time og 15 min)
Kl. 13.30-13.45 op fra lur
Kl. 14.30-15.30 eftermiddagsmad (alt efter hvornår han er stået op og om frokosten har lagt før eller efter lur)
Kl. 17.30 aftensmad
Kl. 18-18.15 starter på putte rutine
Kl. 18.30-18.45 får putteflaske på 200 ml (drikker mellem 140-200 ml)
Hvornår han falder i søvn efter putteflasken er forskelligt - alt mellem 15 min og 2 timer. Og det er kun mig som putter, da han ikke vil give far lov til at putte ham. Når far forsøger at putte ham begynder han at græde allerede når de begynder putterutinen, og igen efter putteflasken. Far ender med at blive så frustreret og ked at han beder mig om at tage over, så nu har det været sådan i 2 ugers tid at det kun har været mig der har puttet vores søn. Men jeg kan snart heller ikke mere… Jeg er brugt op, jeg er udmattet, jeg er ked og virkelig frustreret.
Putterutinen med mig foregår sådan at efter aftensmaden tager jeg vores søn med op på hans værelse, sætter ham enten i hans tremmeseng eller på gulvet, finder vand, klude, ble, nattøj etc. frem og ligger ham på puslepuden og vasker og tørre ham, smør ham ind i creme på de steder han har tør og eksemramt hud, giver ham en ren ble på og nattøj – alt imens jeg fortæller ham at han nu snart skal sove. Så sætter jeg ham i sin seng imens jeg går ud af værelset for at blande en flaske – her græder han som oftest når jeg forlader værelset på trods af at jeg har fortalt ham at jeg går ud og laver hans flaske for derefter at komme tilbage til ham. Så tager jeg ham op og jeg sætter mig i stolen som står inde på hans værelse, og har ham liggende i mine arme hvor han ligger og får sin putteflaske. En sjælden gang i mellem ligger han sig til at sove med det samme i mine arme hvor jeg ligger ham over i sin seng med det samme efter flasken, her begynder han enten at stille sig op og græde eller ligge sig til at sove.
Som oftest sker der dét at efter han har indtaget putteflasken bøvses han af, enten siddende på mit skød eller lodret i mine arme mens jeg står op. Herefter har han rigtig svært ved at finde ro igen, og græder. Han griber ud efter alt han kan komme til, sparker med benene, vrider sig. Hvad enten om jeg ligger ham i mine arme eller jeg har ham lodret i mine arme er det det samme. Jeg synger og nynner, og bliver ved med det indtil lidt efter han er faldet i søvn, mens jeg går frem og tilbage og vugger ham. Det tager meget lang tid før han finder ro.
Det har ikke altid været sådan og jeg er nu bange for at jeg har fået ham vendt til at skulle vugges i søvn, hvilket jeg faktisk er ked af da det ikke har været min mening. Men nu ved jeg bare ikke hvordan jeg får ham vendt fra det igen..
Når han endelig falder i søvn vågner han som oftest en times tid efter og skal igen vugges i søvn. Jeg har tidligere forsøgt at nusset ham når han vågner om natten men dette har ingen effekt mere… Derudover så vågner han igen enten omkring kl. 23, midnat eller omkring kl. 1. Og derefter kan han igen vågne omkring kl. 3-4 hvor det nogen gange tager 2 timer at putte ham igen da han enten ikke kan finde ro eller er blevet frisk. Her vugger og synger jeg igen. Det er kun mig der er oppe om natten da vores søn ikke vil falde til ro igen når det er far der prøver at hjælpe ham videre i søvnen.
Vores søn får ingen flasker i tidsrummet 19-07, dog indimellem bliver han tilbudt vand men skubber det som oftest væk.
Han har været i separationsfasen nu siden start januar, hvor også formiddagsluren er blevet skåret væk. Han vil under ingen omstændigheder sove om formiddagen mere – han protesterer ved at græde og kaste om sig med arme og ben, og vride sig. Jeg synes det er meget tidligt at han har skåret den lur væk, og har tænkt i om det kan have noget at gøre med at han kommer for sent op til at kunne nå formiddagsluren. Indimellem forsøger jeg at ligge ham i barnevognen til formiddag når han giver udtryk for at være træt, men han vil absolut ikke sove.
Jeg vil høre om du kan hjælpe mig med gøre noget ved alt dette? Han skal til Marts begynde i dagpleje hvor rytmen bliver en anden, da han skal op kl. 6 og afleveres i dagplejen kl. 6.30. Har du nogle gode råd til hvordan jeg får vendt rytmen på en blid måde således at vi står op kl. 6?
Derudover vil jeg høre om hvad du tænker mht. antal flasker og om du tænker de bør ligge på andre tidspunkter? Jeg er dog ikke ret glad for at skulle vække ham for at give en flaske.
Med Venlig Hilsen
Karina.