Brev:
Problemer med renlighed hos 3-årig
9. februar 2019
Alder:
3 år, 7 mdr.
Problemer med renlighed hos 3-årig
Kære Helen.
Jeg skriver ang. problemer med at få min datter renlig, for det er gået i hårdknude for os.
I slutningen af november kom hun selv og bad om at få bleen af, i starten var der en del uheld, men det blev mindre og mindre. I starten af januar var der en hel uge uden uheld, men så begyndte det at vende igen og nu er der uheld 2-5 gange om dagen.
Hun tisser meget sjældent i bukserne, men al afføring ender i underbukserne. Hun har før fint kunne mærke og gå på toilettet når hun skulle have afføring, men nu kommer hun først når det er sket. I børnehaven fortæller de at det virker som om at hun er så optaget af hvad hun laver at det først er i sidste øjeblik at hun løber mod toilettet. Herhjemme er det lidt det samme, men det er som om at hun ikke vil på toilettet når vi spørger hende.
Vi kan ofte godt fornemme når der er noget på vej, for hun går og prutter og vi spørger om hun skal på toilettet og det siger hun nej til. Andre gange siger jeg ”nu går vi på toilettet” og hun sidder på toilettet og tisser og siger ”så er jeg færdig”, jeg siger at hun skal prøve at presse, men lige meget hjælper det. Og 5 minutter efter er det i bukserne. Nogle gange er det på vej ud, men vi kan stadig ikke få hende til at sidde på toilettet.
Hun bruger stadig ble om natten, så her kommer det også ofte. Når hun så har lavet i bukserne er det svært at få lov til at skifte underbukserne, hun har ikke lyst eller også har hun travlt med at lege. Det gør ofte ondt bagi når hun bliver vasket, fordi hun er så rød.
Vi er begyndt at blive ret irriterede på hende og har svært ved at skjule vores frustration over at hun igen og igen laver i bukserne og ikke går på toilettet. Jeg har hørt hende sige til sin dukke at nu skal hun ikke lave i bukserne men gå på toilettet. Hun er meget dygtig til at give udtryk for sine følelser, men vi har ikke kunne finde ud af hvad denne her modstand handler om. Måske er det fordi at hun ikke vil have at vi bestemmer, for hun er meget selvstændig og vil helst bestemme. Hun blev storesøster i sommers, men vi troede egentlig hun var ovre ”chokket”.
Jeg glæder mig til at høre dit svar.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Louise