B menneske på 5 mdr. Krise kl. 22

10. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

B menneske på 5 mdr. Krise kl. 22

Hej Helen.

Tak for en fin brevkasse som vi flittigt følger herhjemme.

Vi blev for 5mdr siden beriget med den skønneste pige, 3 uger før forventet.
Til start havde vi udfordringer med en låst nakke efter lang fødsel (3døgn), og CUP.
Derefter med mavekneb. En tur ved kiropraktor gjorde underværker.

Vi er inde i en rigtig god rytme - som vi har kørt med siden hun var 2,5mdr.

Vi samsover da hun absolut ikke kan falde til ro i bedside eller hvis hun bare ligger 2cm fra mig og ikke 0cm.

Jeg fuldammer og vi har siden 4mdr spist grød på smagsprøve stadie, som nu er ved at arbejde sig op til reelle mænger grød.

Vores rytme:

06:30 amning

08:00 godmorgen (hun bliver vækket hvis ikke hun selv vågner)

- morgenhygge på sofaen og pusle.

09:00 lur i barnevognen, hun bliver lagt i sin køredragt på sofaen og så ved hun godt at hun skal ud og sove og falder da til ro. - putter hende i vognen og går 10 min tur og så sover hun.
Det er nyligt At hun ikke længere vil ammes inden denne lur.

11:30/12:00 godmorgen igen
- amning
- pusle
- leg
- grød kl. 13:30 ca. Stor portion.
- pusle
- amning til lur i sengen

13:30/14:00 lur i sengen ammes til søvn.

Her sover hun lur på 45min (alene). Jeg rykker mig når hun sover.

15:00 - vågen fra lur, klar til leg og hygge på gulvet
16:00 - grød stor portion
16:30 - pusles og ammes til lur i sengen/sofaen.

Det hænder hun ikke kan falde til ro- og så vugger jeg hende 10 min maks så falder hun i søvn, og så snart jeg ligger hende vågner hun og søger efter babs, som hun så får og så sover hun.

Luren er mellem 1-1,5 time.

18:00/18:30 grød halv-hel Portion.

18:30-19:45/20:00 hygger på lege tæppe og så elsker hun at gå rundt i huset med os i hænderne.

Hun powernapper som regel 15 min mellem 19:45-20:15 (absolut senest), da hun ellers skriger hele huset ned i overtræthed.
Vi har prøvet at putte hende her - men hun vågner efter maks 25 min.

Hun kommer i bad hver aften kl 22 ca. Efter bad lægges hun til brystet til amning i ...

Annonce

... sengen kl. 22:30 og så er det problemet opstår.

Hun bliver FYLDT med Energi som vi ikke aner hvor hun finder henne? ..
hun spiser, tager brystet fra munden smiler, griner og sparker dynen af.. og så er vi ligesom igang.....
hun er ved at drejet hovedet af led fordi alt omkring hende er SÅ spændende ..

Jeg vugger vugger vugger hende, og hun karter rundt.
Vi har forsøgt at se om hun kan falde til ro af sig selv men det kan hun altså ikke, hun sparker dynen af x100, æder sin musik uro og sin dyne og alt der kan komme i munden faktisk..
Hvis hendes far prøver at putte, eller vugge skriger hun fuldstændig uhæmmet indtil hun atter er i min favn.

Oftest sover hun først kl 00:00/00:30 det er ved at jeg går rundt med hende i favnen og vugger blidt til hun sover tager mellem 10-20min nogle gange 2min.
- jeg lægger mig med hende på mig i sengen, og så vågner hun inden for 5 min hvor jeg så kan trille hende af mig og så får hun en babs og så sover hun.

Amning igen kl. 04 og så 06:30 tiden ..
jeg ammer liggende så hun vågner ikke op til mad, men bliver ammet når hun søger efter brystet aktivt.

Jeg observere hendes søvn til at hun søger efter mig ca. 6-8 gange i timen mens hun sover, hun vågner ikke op af det. Hun bruger ikke sut, kan ikke tage en sutteflaske da hun bare tygger i den og sutten spytter hun ud (og vi har prøvet Alle mærker siden hun var 3 uger, og amningen kørte).

Hun er nem hele dagen indtil kl. 22, og så bliver vi altså ret udfordret. Hun vil ikke sove, og det er uanset hvor træt hun er.

Det blev meget langt, men vores håb og tanker er at vi kan finde en god natterytme til hende (putteritual som duer), og at hun kan sove selv i bedside eller sin tremmeseng uden at skulle sove klistret op af mig, da vi nok må indse at jeg ikke helt kan klemme med ind i en bedside crib???
Derudover har vi et mål om at hun jo ikke skal bruge mig som sut, og jeg tager altid brystet fra hende når hun ikke spiser og derved begynder at sutte som var jeg en sut.

Håber du kan hjælpe med lidt fif.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor