Brev:
Opstart skemad
13. december 2018
Alder:
4 mdr.
Opstart skemad
Hej Helen,
Onsdag for en uge siden startede jeg med at give min datter grød som smagsprøver til frokost. Vi startede med majsmelgrød, efter nogle dage fik hun lidt æble-sveske-mos med i grøden da hun begyndte at miste interessen for majsgrøden og her idag fik hun smagsprøve på rismelsgrød med lidt frugtmos ovenpå. Hun er total vild med at få lidt frugtmos med i grøden og smasker det bare i sig (trækker i min arm for at hjælpe skeen ind i munden og laver behags lyde) Hun fangede meget hurtig teknikken både ift at få grød i munden og synke det, så allerede på 2. dagen, begyndte jeg at lave konsistensen tykkere. Det er lidt forskelligt hvor meget hun spiser. Igår var det 35g, idag var vi op på 60g. Jeg følger dit råd med helst ikke at give mere end 1/2 dl.
Sidst jeg skrev, fortalte jeg dig om hendes pesto-lignende-afføring og en del uro om aftenen samt en del opvågninger om natten. Afføringen ændrede sig lige pludselig igen til gul og til det afføringsmønster med ca. 1 gange i døgnet, som vi kendte fra førhen. Det ændrede sig lige før vi startede på skemad. Så 3 uger med pesto 5-6 gange dagligt er ovre igen. Det virker til at hendes mave har taget opstart på skemad fint. Der går 1-3 dage imellem at hun laver afføring, ligesom før og det er ikke fast men heller ikke alt for tynd og stadig gul som før. Hun virker ikke til at have besvær med at komme af med det.
Grunden til at jeg skriver nu er fordi jeg er i tvivl hvornår vi skal starte med at give hende mos om aftenen. Da hun først fylder 5 måneder i næste uge, vil jeg ikke gå for hurtig frem. Skal jeg gøre det afhængig af hvordan hun spiste til frokost, om jeg giver aftenmos (fordi hun netop nogle gange kun spiser 35g og andre gange skal jeg stoppe når vi har nået den portions om jeg synes er rimeligt selvom hun vil have mere)? Eller skal vi bare begynde at introducere det?
Hun beder stadig om mælk og selvom jeg troede at hun for 3-4 uger siden havde sat mælkeproduktion op, så er hendes efterspørgsel på mælk slet ikke blevet mindre nu hvor vi er startet på skemad. Især i den her uge virker hun til at have ekstra brug for mælk igen igen. For 4 uger siden var det normalt at hun tog sig 5-7 timer søvn i et stræk om natten. Nu er det meget sjældent at der er et søvnstræk på 4-5 timer. I nat sov hun maks 3,5 timer i træk men vågnede nogle gange også efter 1 time og kunne ikke beroliges af nus eller hvad der plejer at hjælpe når opvågning skyldes vanskeligheder ved at komme videre i søvnen. Det virkede som at hun bare var sulten og sugede maden i sig. Jeg ammer hende i løbet af dagen både når hun vågner og når hun bliver lagt igen. Hun sover 3 lure - sammenlagt 5 timer.
Og en dag som igår, fik hun faktisk begge bryster ved de fleste måltider. Indtil den her uge, har det altid bare været 1 bryst ad gangen. Og så det andet bryst inden hun blev lagt igen. Jeg savner min nogenlunde nattesøvn. Min pige virker generelt ikke til at have svært ved at sove, så jeg er næsten sikker på at hendes opvågninger skyldes sult.
Om dagen prøver jeg at skærme hende når hun skal spise og hvis der er larm omkring går jeg i et andet rum for at sikre hendes mælkeindtag. Hun er begyndt at sove godt i barnevogn og om aftenen kan hun puttes i sin tremmeseng ved siden af vores seng uden at skulle vugges eller komme i vikle (som de første 4 måneder). Hun har ofte brug for lige at mose rundt i 20-30 minutter hvorefter hun selv falder i søvn. Så den uro om aften som jeg tidligere har skrevet om, lægger sig ved at lade hende mose lidt rundt i mørke og bare ligge ved siden af hende. Når hun har moset nok rundt, falder hun selv til ro. Nogle gange kan hun vågne lidt op i barnevogn, men ved at give hende sut eller kort trille hende på altanen eller svalgang, falder hun i søvn igen. Hendes dagslure er alt mellem 1 time og 3 timer.
I det store og hele synes jeg altså det fungerer rigtig godt.
Jeg ser frem til at høre fra dig