Brev:
Opfølgning på skemad 7 mdr.
6. december 2018
Alder:
7 mdr.
Opfølgning på skemad 7 mdr.
Hej Helen,
Vi har været godt i gang med at give skemad i et stykke tid nu, til vores søn som om en uges tid fylder 7 mdr. Dette dog ikke udfordringer - han spiser grøden men kun hvis han får frugtmos/smoothies på. Han får grød med frugtmos på til morgen og til frokost. Kan han få for meget frugt? Han får en hel til halvanden smoothie dagligt.
Ang. grøntsagsmos får han det hver aften med forskellige grøntsager, kartoffel og enten fisk eller kød. Her vil han nu godt spise mosen uden frugt på, så det giver jeg som dessert.
Jeg blender mosen, jeg havde ellers prøvet som sundhedsplejersken havde sagt, at give ham mos der var moset med en gaffel, men det ville han ikke. Så det bliver blendet. Har du en idé til hvordan jeg får ham til at spise grovmos? For det skal han vel, inden han begynder at få mad i stykker eller?
Vil du anbefale at jeg fortsætter med kun at give en halv dl til hvert måltid, eller skal han begynde at have en større portion?
Kan du foreslå nogle mellemmåltider? Synes at det er svært at komme i gang med.
Hvordan går vi fra skemad til mad i stykker og over til familiens mad? Synes det er lidt uoverskueligt.
Må der gives rugbrød med kerner når han skal i gang med det, eller skal det helst være uden?
Jeg er bange for at han får noget galt i halsen, så han bliver ikke tilbudt noget af det vi spiser. Jo jeg har købt et gumlenet som jeg kommer appelsin i, og som han får når jeg spiser det. Er det bedre ikke at bruge disse net? Synes ikke at jeg tør at give ham mad i stykker endnu. Jeg gav ham en hjemmelavet bolle sidste weekend, og det gik fint - var over hele gulvet :) Og så gav jeg en æbleskive - men er det for usundt? Skal man vente med chokoladeboller osv. indtil de er min. 1 år?
Hans søns dagsplan har fulgt storesøsters, så han først vågner kl. 8 hvor han får grød, kl. 10 får han mælk og puttes til en lur, kl. 11.30 får han grød, kl. 13 mælk og lur, kl. 16 mælk og lur, kl. 18 mos, mælk og lægges i seng kl. 19.30-20. Hans storesøster er begyndt at komme i seng kl. 19, hvor hun sover indtil 7-7.30 - hun får ingen lur længere. Jeg vil gerne at min søns dagsrytme passer til hendes. Har du et forslag?
Jeg skal køre storesøster i børnehave inden 9.30, men vil gerne før. Tager tid at gøre dem begge klar om morgenen, far er kørt tidligt på arbejde. Udfordring er at jeg må putte begge om aftenen, vores datter vil kun lade mig gøre det, og vores søn vil ikke tage imod mælk fra far, så han falder i søvn men vågner kort tid efter og får derved afbrudt sin søvn.
Min søn har væske på begge ører, og han sover utrolig dårligt med mange opvågninger om natten, hvor han vil have en masse mælk. Ja jeg tror at det er ørerne, men det kan vel også være tænder?? Det er blevet helt slemt efter han er stoppet med penicillin for ørerne. Kan du anbefale at han kommer i narkose og får prikket hul på trommehinden, eller vente indtil han er stor nok til at få lagt dræn? Eller øredråber? Det er bare så synd for ham, at han er så ked af det om natten, og at han sover så dårligt. Og jeg er også helt slået ud grundet søvnmangel.
Sikke en masse spørgsmål og tanker fra mig - jeg håber at du som sædvanlig kan hjælpe mig lidt videre :) Tak fordi du har denne brevkasse.
Julehilsen fra en mor