Opfølgning på skemad 7 mdr.

6. december 2018

Alder:
7 mdr.

Opfølgning på skemad 7 mdr.

Hej Helen,

Vi har været godt i gang med at give skemad i et stykke tid nu, til vores søn som om en uges tid fylder 7 mdr. Dette dog ikke udfordringer - han spiser grøden men kun hvis han får frugtmos/smoothies på. Han får grød med frugtmos på til morgen og til frokost. Kan han få for meget frugt? Han får en hel til halvanden smoothie dagligt.

Ang. grøntsagsmos får han det hver aften med forskellige grøntsager, kartoffel og enten fisk eller kød. Her vil han nu godt spise mosen uden frugt på, så det giver jeg som dessert.

Jeg blender mosen, jeg havde ellers prøvet som sundhedsplejersken havde sagt, at give ham mos der var moset med en gaffel, men det ville han ikke. Så det bliver blendet. Har du en idé til hvordan jeg får ham til at spise grovmos? For det skal han vel, inden han begynder at få mad i stykker eller?

Vil du anbefale at jeg fortsætter med kun at give en halv dl til hvert måltid, eller skal han begynde at have en større portion?

Kan du foreslå nogle mellemmåltider? Synes at det er svært at komme i gang med.

Hvordan går vi fra skemad til mad i stykker og over til familiens mad? Synes det er lidt uoverskueligt.

Må der gives rugbrød med kerner når han skal i gang med det, eller skal det helst være uden?

Jeg er bange for at han får noget galt i halsen, så han bliver ikke tilbudt noget af det vi spiser. Jo jeg har købt et gumlenet som jeg kommer appelsin i, og som han får når jeg spiser det. Er det bedre ikke at bruge disse net? Synes ikke at jeg tør at give ham mad i stykker endnu. Jeg gav ham en hjemmelavet bolle sidste weekend, og det gik fint - var over hele gulvet :) ...

Annonce

... Og så gav jeg en æbleskive - men er det for usundt? Skal man vente med chokoladeboller osv. indtil de er min. 1 år?

Hans søns dagsplan har fulgt storesøsters, så han først vågner kl. 8 hvor han får grød, kl. 10 får han mælk og puttes til en lur, kl. 11.30 får han grød, kl. 13 mælk og lur, kl. 16 mælk og lur, kl. 18 mos, mælk og lægges i seng kl. 19.30-20. Hans storesøster er begyndt at komme i seng kl. 19, hvor hun sover indtil 7-7.30 - hun får ingen lur længere. Jeg vil gerne at min søns dagsrytme passer til hendes. Har du et forslag?

Jeg skal køre storesøster i børnehave inden 9.30, men vil gerne før. Tager tid at gøre dem begge klar om morgenen, far er kørt tidligt på arbejde. Udfordring er at jeg må putte begge om aftenen, vores datter vil kun lade mig gøre det, og vores søn vil ikke tage imod mælk fra far, så han falder i søvn men vågner kort tid efter og får derved afbrudt sin søvn.

Min søn har væske på begge ører, og han sover utrolig dårligt med mange opvågninger om natten, hvor han vil have en masse mælk. Ja jeg tror at det er ørerne, men det kan vel også være tænder?? Det er blevet helt slemt efter han er stoppet med penicillin for ørerne. Kan du anbefale at han kommer i narkose og får prikket hul på trommehinden, eller vente indtil han er stor nok til at få lagt dræn? Eller øredråber? Det er bare så synd for ham, at han er så ked af det om natten, og at han sover så dårligt. Og jeg er også helt slået ud grundet søvnmangel.

Sikke en masse spørgsmål og tanker fra mig - jeg håber at du som sædvanlig kan hjælpe mig lidt videre :) Tak fordi du har denne brevkasse.

Julehilsen fra en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder