Brev:
Kort nattesøvn og lang middagslur
5. december 2018
Alder:
18 mdr.
Kort nattesøvn og lang middagslur
Kære Helen
Nu har jeg virkelig brug for et godt råd angående min drengs søvn - eller mangel på samme. Han er lige fyldt 18 mdr. Problemet er, at han vågner meget tidligt typisk mellem kl. 4 og 5. Hvis jeg er rigtig heldig er den tættere 6. Han er ikke udhvilet, når han vågner, for ellers ville jeg bare indrette mig efter det. Men han gaber og gnider øjne og er pylret og morsyg fra han står op, til han bliver lagt til lur. Her kompenserer han så for den manglende nattesøvn ved at sove 3-4 timer (kun i vuggestuen, herhjemme er det ofte kortere), så eftermiddagen går lidt bedre. Hans rytme ser ca. sådan ud:
4-5 vågner og ammer, men kan ikke falde i søvn igen
6 vi står op
6.30 Havregrød
8.30 afleveres i vuggestue
9 får lidt brød
10.45 frokost
11-11.30 puttes til lur og sover mellem 3 og 4 timer i vuggestuen (herhjemme kun ca. 2 timer)
14.30 eftermiddagsmad, når han vågner
16 hentes fra vuggestue
17.30 aftensmad
19 puttes på eget værelse
19.30-20 falder i søvn
Dét at han vågner tidligt har stået på i i hvert fald 3-4 måneder. Tidligere kunne han godt sove til kl. ca. 6-6.30, men havde så mange opvågninger om natten i stedet. Så jeg var faktisk i starten bare glad for, at han endelig sov igennem. Da vi skiftede til vintertid, havde han lige haft en uge, hvor han først vågnede ml. 5-6, men det blev jo så rykket en time ved skiftet og jeg håbede, at det ville rette sig af sig selv, men det har det ikke gjort.
For et par måneder siden begik jeg den fejl, at jeg - når han vågnede tidlig morgen, og jeg ikke kunne få ham til at sove - lod ham se Gurli Gris på telefonen. Virkelig ikke noget jeg er stolt af. Jeg indså dog, at det nok blev lidt for hyggeligt, og jeg er absolut ikke tilhænger af skæmbrug lige fra morgenstunden, så jeg stoppede igen, og det er vel 1 måned siden, jeg stoppede. Så siden har vi bare ligget i mørket, og jeg har fortalt ham, at det stadig er nat og vi skal sove. At bamse sover og mor og han også skal sove. Han får lov til at amme. Jeg købte også et børnevækkeur for et par uger siden med en kanin, der sover og først vågner, når klokken er 6. Så kan han også på den måde se, at det er nat. Han lægger sig ned mange gange og man kan se, at han er træt og nok egentlig gerne vil sove. Han er ikke ked af det, men vil nogle gange gerne ud af sengen (vi har sengehest på, som han ikke forcerer endnu). Jeg tror ikke han er sulten, for han virker ikke meget sulten til morgenmaden. Det lykkes mig en sjælden gang at få ham til at falde i søvn igen, men først efter 1,5-2 timer. I de få tilfælde sover han så 1,5-2 timer mere og herefter er han bare så frisk og glad på en helt anden måde. Og der kan han alligevel sagtens puttes til lur til sædvanlig tid.
Det skal siges, at far er flyttet for 1,5 måned siden, og op til det tidspunkt har det været en tid præget af dårlig atmosfere. Far kan af forskellige årsager ikke være alene med vores dreng (han har blandt andet problemer med at tage vare på basal omsorg og sikkerhed. Han er under udredning for autisme og add og har siden fødslen haft en depression som desværre endnu ikke er velbehandlet). Nu kommer far på besøg 2 gange om ugen og er sammen med vores søn, mens jeg også her. Vi spiser sammen alle tre og prøver at få det bedste ud af en svær situation, men det er faktisk meget vanskelig at få en hyggelig stemning. Jeg ved bare ikke, hvad vi ellers skal gøre.
Det var far, der normalt puttede, indtil han flyttede. Jeg ammede vores søn i stuen, vi sagde godnat og far gik så med vores søn op på værelset, hvor han bar ham indtil han sov. Vores søn protesterede ofte over, at det ikke var mig, men jeg tog kun over, hvis han blev rigtig ulykkelig, og var det i længere tid. Normalt faldt han i søvn på 20-30 min og sov typisk kl. 19.30.
Nu putter jeg så. Også kl. 19, men det tager en time, så han sover først kl 20. Vi har siddet på hans værelse, hvor han ammer og så vil han selv ned i sin seng. Han lægger sig ned for at sove, men kan ikke falde i søvn og vil så op igen og ammer videre. Og sådan kan han komme op og ned i en time, indtil han selv falder i søvn i sengen. Det har jeg nu ændret for en lille uge siden, således, at vi læser bog og ammer i stuen. Så siger han godnat til brysterne og er forberedt på, at der ikke er mere mælk. Så går vi op på værelset, hvor jeg sidder med ham i stolen, synger de samme to sange og lægger ham så i hans seng. Herefter tager jeg ham ikke længere op, men putter ham med bamse og bliver hos ham med få beroligende ord, godnat osv.
Det har han været meget hurtig til at accpetere. Den første aften var der vild brok, men han var ikke ulykkelig og jeg gentog 'ikke mere, brysterne sover, og du skal også sove'. Derefter er det bare gået så nemt med at acceptere, at han ikke kommer op og ammer efter han er lagt. Men han sover de fleste aftener først kl 20 alligevel, så jeg mistænker, at puttetidspunktet kl 19 er for tidligt. Han er ikke ked af det i sin seng og lægger sig også ned af sig selv og prøver at falde i søvn, men kan så ikke finde ro og rejser sig og går lidt rundt og snakker, kommer måske over og får et kys og kram over tremmekanten, men ellers sidder jeg bare ved hans side.
Han sover så indtil et sted mellem kl. 22-02 (det er blevet senere og senere, og her på det sidste er den typisk ml. 24-02), hvor han så vågner rigtigt og står op i sengen og venter til jeg kommer (Han kan godt give lyd fra sig inden da, men selv falde i søvn igen.). Her kommer han så med ind i min seng, hvor han ammer og sover videre til tidlig morgen. Han har altså de fleste nætter kun en enkelt opvågning, hvilket er meget dejligt i forhold til tidligere.
Det er min plan, at når vi har kørt et par uger med den nye putterutine (hvor vi ikke ammer på værelset og han siger godnat til brysterne i stuen), vil jeg skære amningen om natten væk. Det har været min tanke, at han lige nu vænner sig til at få den besked og så også nemmere vil kunne forstå og accpetere den om natten. Da jeg er alene med ham og ikke har nogen, der kan hjælpe om natten, har det også været vigtigt for mig at lægge en plan, jeg selv kan stå igennem - også om natten. Jeg har generelt et stort søvnunderskud, da jeg de fleste nætter kun får ml 4-5 timers søvn. Jeg ammer 4 gange i døgnet (morgen, eftermiddag, før nat og nat) og det har fungeret rigtig godt for os, fordi han har været en del syg, men nu er det på tide at trappe ud.
Jeg har noteret hans søvn ned de sidste uger for at se, om jeg kunne finde et mønster, der kunne hjælpe mig lidt på vej. Det ser sådan ud:
20-4.30 + 11.30-13.30 = 8.30 + 2 = 10.30
20.15-6.30 + 11.40-13.40 = 10.15 + 2 = 12.15
19.45-6.30(vågen 1,5 time tidlig morgen)+12-13.15 = 10.45+1.15 = 12
19-7 (vågen 1,5 time tidlig morgen) + 11.45-14.15 = 10.30 + 2.30 = 13
19.30-5 + 11-13 = 9.30 + 2 = 11.30
19.15-8 (kastet op og vågen 1,5 time tidlig morgen) + 12.15-15 = 11.15 + 2.45 = 13
19.15-5 (vågen 1,5 time om natten) + 11-14 = 9.45 + 3 = 12.45
19.45-5 + 11.30-15.15 = 9.15 + 3.45 = 13
19.45-4.45 + 11.30-15 = 9 + 3.30 = 12.30
19.45-5 + 11.45-15.30 = 9.15 + 3.45 = 13
19.30-3.45 + 13-15 = 8.15 + 2 = 10.15
19.30-4.30 + 11-13 = 9 + 2 = 11
19.30-7.30 (vågen 2 timer tidlig morgen) + 11.30-14.15 = 10 + 2.45 = 12.45
19.15-4.30 + 11.15-15 = 9.15 + 3.45 = 13
19.45-5.30 + 11.15-14.30 = 9.45 + 3.15 = 13
19.45-4.30 + 11.15-14.15 = 8.45 + 3 = 11.45
19-5.30 + 12-15 = 10.30 + 3 = 13.30
20-5 + 11.15-13.15 = 9 + 2 = 11
20.30-6 + 11.30-13 = 9.30 + 1.30 = 11
19.30-5.30 + 11.30-15.15 = 10 + 3.45 = 13.45
19.45-5.30 + 11.30-14.30 = 9.45 + 3 = 12.45
20-5 + 11.15-14.30 = 9 + 3.15 = 12.15
19.30-5 + 11.15-14.45 = 9.30 + 3.30 = 13
19.15-5.45 + 11.30-14.45 = 10.30 + 3.15 = 13.45
20.15-4 +11.15-14 = 7.45 + 2.45 = 10.30
19.30-6.30 + 13-15 = 11 + 2 = 13
Som du kan se svinger det temmelig meget op og ned, og mange dage ligger han en del under det, jeg tænker han har behov for. Og han er jo også ofte træt. Det gør mig rigtig ked af det, at han ofte ikke får den søvn, han har behov for.
Da jeg løb tør for ideer endte jeg med at beslutte, at vi skulle prøve at korte middagsluren til maks to timer, og det har vi så gjort et par dage nu. Jeg håber nemlig, at han så vil forlænge nattesøvnen og vågne frisk og veludhvilet. Men jeg er generelt modstander af at vække ham, så det har været i mangel på bedre ideer. Og jeg vil selvfølgelig meget gerne høre dine input og tanker om dette.
Her er så mine spørgsmål:
1) Jeg er i tvivl, om det er en dårlig ide at blive så længe i sengen om morgenen uden at sove (jfr hvad søvneksperterne siger om, at man skal stå op, hvis man ikke kan sove). Kan det give bagslag?
2) Er det dumt for ham at få morgenmad så 'sent' i forhold til, at han har været vågen i lang tid på det tidspunkt. Kan det gå ud over appetitten?
3) Skal jeg forsøge først at putte ham 19.45, som er tættere på det tidspunkt, han normalt ville falde i søvn? De gange hvor jeg har puttet senere eller tidligere har det nemlig taget en time uanset tidspunktet, men det var også før den nye rutine uden amning i soveværelset.
4) Hans samlede søvn i døgnet svinger enormt meget. Har du nogle tanker om dette? Hvordan kan det blive mere stabilt?
5) Hvor længe skal vi fortsætte med at vække ham efter to timer om dagen? Hvornår vil man evt. kunne se en effekt?
6) Hvad er dine tanker og ideer i forhold til, at hans nattesøvn lige nu ofte er så kort?
7) Og endelig, jeg vil gerne fjerne sengehesten i fodenden i min seng (han mosler ikke længere så meget rundt, som han gjorde tidligere, så han ender ikke dernede), så han selv kan komme ud og ind, da jeg tænker, det er bedre end at han prøver at kravle over, hvilket han nok snart gør. Men hvis jeg fjerne den, så kan han jo bare selv stå op, og hvad skal jeg så gøre?
Han er generelt en dreng i meget fin trivsel. Det får vi at vide af både vuggestue og sundhedsplejerske. Og alle andre, der møder ham, ser ogå en charmerende, udforskende, social og glad dreng. Sundhedsplejersken har utallige gange påpeget, hvor flot det er, når man tænker på, at vores tilværelse har været temmelig kaotisk grundet fars udfordringer (men også meget sygdom hos vores dreng, da han var lidt mindre).
I vuggestuen mærker de ikke trætheden men siger, at han bare klarer det så fint, er god til at lege osv.. Men jeg oplever trætheden ret voldsomt i form af en dreng, der er mere pylret og helst gerne vil hænge på mig det meste af tiden. Mit moderhjerte bløder på dette punkt, for jeg synes jo ikke, at de fleste af hans dage skal være sådan. Jeg er meget opmærksom på at tanke ham op med nærhed og være nærværende, når vi er sammen, men når jeg er til stede leger han næsten ikke selv, som han ellers fint har kunnet tidligere. Jeg er med på, at der har været store ændringer i hans tilværelse, men generelt er hverdagene faktisk blevet meget lettere og mere glædesfyldte efter at jeg er blevet alene med ham.
I vuggestuen har de haft en del skiftende personale på stuen (2 faste, men den tredje har været skiftende de seneste måneder), og det påvirker måske også noget. Han har i hvert fald også lige haft et par måneder, hvor han blev meget ked af at blive afleveret, og det har han aldrig været tidligere (udover selvfølgelig i starten).
Jeg glæder mig meget til at høre, hvad du siger til dette. Og beklager, at det blev meget langt.
Med venlig hilsen
En lidt træt mor