15 måneder og ammestop

5. december 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15 måneder og ammestop

Hej Helen.

Jeg har en glad og meget aktiv dreng på 15 mdr. Han startede i vuggestuen pr. 01.09 og stortrives.

Han var i oktober syg med lungebetændelse, som var en ret hård omgang. Siden da har han været meget glad for hans mor. Jeg skal være i det samme rum som ham, og generelt er det kun mig der duer. Han vil gerne være sammen med sin far, men jeg skal være i samme rum. Når jeg går fra ham signalerer jeg til ham at han far også kan bruges og at jeg snart kommer igen. Han bliver meget ked af det næsten hver gang. Det har gjort at han næsten kun er sammen med mig. Vi er gået all-in på det her, fordi vi tænkte at det var en fase han skulle igennem. Men lige nu virker det som om at der ikke helt er noget slutpunkt. Dog skal det siges at når jeg ikke er hjemme, kan far sagtens putte og lege uden der er nogle problemer. Dog sover han uroligt når far har puttet og der går ikke længe for at han har brug for sin mor.

Ang. amning, så har det været hyggeligt for mig og ham og derfor har vi forsat så længe. Men ...

Annonce

... siden oktober hvor jeg har været ekstrem meget på kan jeg mærke at jeg er fyldt op, nu vil jeg gerne til at stoppe. Før sygdomsperioden ammede jeg kun ved putning og ved 5-6 tiden om morgenen, hvor han så sov videre efterfølgende. Nu vågner han mange gange om natten, og vil kun have mig, og vil amme hver 2-3 time. Eller dvs. han ammer ikke, det er ret tydeligt for mig at det kun er kontaktamning og han bruger mig som sut. Hans sut (som han ellers er glad for om dagen) vil han ikke bruge om natten. Så det er lidt hårdt. Jeg synes yderligere at det virker naturligt at stoppe nu, og han er virkelig ved at være stor.

Vi forsøgte i weekenden at jeg sov i et andet rum, fordi jeg virkelig havde brug for søvn. Han skreg i 3 timer, inden hans far gav op og kom med ham.

Det skal siges at før det her havde en dreng der nærmest aldrig græd. Derudover har han altid været et sovebarn. Men nu er det som om at det er vendt på en tallerken.

Hvad har du af gode råd?
På forhånd tak for hjælpen.

Bedste hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire