4 årig storesøster

14. november 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

4 årig storesøster

Hej Helen

Den 21. oktober blev C storesøster til lillebror J. Hun siger, at hun elsker lillebror og er meget lige i hovedet på ham.

Vi har hele tiden forsøgt at inddrage hende omkring J, så meget som hun nu har lyst. Vi har hele tiden forsøgt at give positiv opmærksomhed, så snart chancen er der. J er jo meget bundet til mig,når han ikke er større, men far leger meget med C.

Hun opfører sig meget, som det jeg vil kalde det børnehavebarn og det ikke på en positiv måde. Inden J kom havde hun også fået en kedelig måde at opføre sig på, hvor hun kunne være rigtig strid. Det er nu ikke blevet bedre. Mandag i denne uge var hun hjemme fra BH. Tirsdag brugte vi 20 min. på at få hende ud af døren, fordi hun ikke ville - vi prøvede at fjolle, tale fornuftigt osv. Onsdag hentede jeg hende 09.30, da de ringede og sagde, at hun var syg. Da vi havde været hjemme i 30 min. kunne hun fortælle, at hun ikke var syg mere. Mandag og onsdag har jeg været ude på toilettet og græde, mens jeg var alene med C og J, fordi jeg har det så dårligt med ikke at kunne være der ordentligt for hverken C eller J.

Vi stiller ...

Annonce

... færre krav til hende efter J er kommet og hjælper hende f.eks. igen med at komme i tøjet. Der er mere slik som plaster på, at hun er blevet storesøster osv.

Når hun ikke, vil i børnehave, hvordan får vi hende så bedst afsted? Vi har snakket om, at man gerne må sige, når man trænger til en pause. Jeg har indtryk af, at i børnehaven har hun det godt.

Hun siger rigtig meget, hvad skal jeg nu? Det selvom hun lige har fået intensiv leg eller mormor sidder klar til at lege og give opmærksomhed. Hun bliver spurgt, hvad har du lyst til, men det kan hun ikke svare på. Det virker bare utaknemmeligt, selvom man sikkert ikke kan sige det om en 4 årig.

Mange gange om dagen, bliver hun sur, fordi vi ikke lige skal bage en kage som Rosa, fordi hun skal have nattøj på osv. Det er opslidende med alt den surhed, hvordan tackler vi det?

Jeg har det svært med rollen som mor til to, fordi C virker mere oprevet nu, og jeg har det, som om jeg har ødelagt hendes liv. Har du nogle råd til, hvordan jeg kan blive en mere rolig mor til to?

Hvornår vil C opleve at J i huset er normalt?

Med venlig hilsen
Mor til C og J

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger