Sjat spisning

7. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sjat spisning

Kære Helen

Jeg håber, at du kan hjælpe mig for nu ved jeg snart ikke længere hvad jeg skal stille op. Sagen er den, at min datter på 4,5 mdr sjatspiser.

Da hun blev født kørte amningen slet ikke på skinner, hun suttede 3 gange, gav slip vendte hovedet væk og sådan kørte det hele tiden. Vi var forbi en Øre, næse hals læge der ikke mente der var noget med tungebåndet. Amningen gik i sig selv da hun var 2,5 måned.

Jeg håbede på, at det blev bedre med flasken men der spiser hun på nøjagtig samme måde og det er blevet værre i løbet af de sidste 2 måneder.

Nu er vi kommet ind i en rigtig dårlig vane (eller hvad man nu skal kalde det). Hun vil kun spise flasken i barnevognen og her spiser hun til nøds 100 ml af gangen. Hun spiser ikke de 100 ml på en gang men over en periode på 15-20 min. Her foregår spisningen også ved at sutte lidt, vende hovedet væk osv. Hun vil ikke længere have flasken i vores arme eller på gulvet - her leger hun bare med flasken og ...

Annonce

... gumler i den.

Problemet er lidt at hun på denne måde får sjatspist, hun mærker aldrig rigtig sulten eller mæthedsfornemmelsen og i stedet for at tanke op om dagen tanker hun op om natten og det giver meget urolige nætter. Ved at hun kun spiser når hun skal sove gør også at hun jo ikke lære hvordan hun melder sig når hun er sulten.

Når vi prøver, at putte i barnevognen uden flasken skriger hun indtil hun får flasken. Jeg forsøger, at tage hende op og trøste hende og hendes øjne er næsten lige ved at falde i. Men så snart hun rammer barnevogen igen skriger hun. Hvis hun så får flasken, spiser hun mellem 10-40 ml og sover umiddelbart efter.

Jeg tror, at den eneste måde vi får hende væk fra sjatspisning og urolige nætter, er ved at vænne hende til ikke at få mælk når hun puttes i løbet af dagen. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an, da jeg jo ikke vil have hun er ked af det når hun skal sove.

Med venlig hilsen
En frustreret og træt mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S