Brev:
Sjat spisning
7. november 2018
Alder:
4 mdr.
Sjat spisning
Kære Helen
Jeg håber, at du kan hjælpe mig for nu ved jeg snart ikke længere hvad jeg skal stille op. Sagen er den, at min datter på 4,5 mdr sjatspiser.
Da hun blev født kørte amningen slet ikke på skinner, hun suttede 3 gange, gav slip vendte hovedet væk og sådan kørte det hele tiden. Vi var forbi en Øre, næse hals læge der ikke mente der var noget med tungebåndet. Amningen gik i sig selv da hun var 2,5 måned.
Jeg håbede på, at det blev bedre med flasken men der spiser hun på nøjagtig samme måde og det er blevet værre i løbet af de sidste 2 måneder.
Nu er vi kommet ind i en rigtig dårlig vane (eller hvad man nu skal kalde det). Hun vil kun spise flasken i barnevognen og her spiser hun til nøds 100 ml af gangen. Hun spiser ikke de 100 ml på en gang men over en periode på 15-20 min. Her foregår spisningen også ved at sutte lidt, vende hovedet væk osv. Hun vil ikke længere have flasken i vores arme eller på gulvet - her leger hun bare med flasken og gumler i den.
Problemet er lidt at hun på denne måde får sjatspist, hun mærker aldrig rigtig sulten eller mæthedsfornemmelsen og i stedet for at tanke op om dagen tanker hun op om natten og det giver meget urolige nætter. Ved at hun kun spiser når hun skal sove gør også at hun jo ikke lære hvordan hun melder sig når hun er sulten.
Når vi prøver, at putte i barnevognen uden flasken skriger hun indtil hun får flasken. Jeg forsøger, at tage hende op og trøste hende og hendes øjne er næsten lige ved at falde i. Men så snart hun rammer barnevogen igen skriger hun. Hvis hun så får flasken, spiser hun mellem 10-40 ml og sover umiddelbart efter.
Jeg tror, at den eneste måde vi får hende væk fra sjatspisning og urolige nætter, er ved at vænne hende til ikke at få mælk når hun puttes i løbet af dagen. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an, da jeg jo ikke vil have hun er ked af det når hun skal sove.
Med venlig hilsen
En frustreret og træt mor!