Utilfreds ved morgenmad og aftensmad

7. november 2018

Alder:
6 mdr.

Utilfreds ved morgenmad og aftensmad

Kære Helen.

Så er jeg på den igen, angående min lille dreng. Vi har et par udfordringer, som jeg ikke kan greje hvordan vi løser. Det drejer sig primært om mad og hans søvn.

Siden sidst har han lært at falde i søvn på egen hånd, og dette tager maks 5-10 min hver gang. Desværre kan far stadig ikke give flaske, selvom vi forsøgte dine forslag... Der er bare ikke noget at gøre :-)

Nu til vores problemstillinger. Vi er kommet godt i gang med 3-4 måltider fordelt over dagen, men synes ofte at morgenmad og aftensmad volder os lidt problemer.
Han får ofte havregrød eller øllebrød, lavet på bondebrød, og vand af kop om morgenen. Han får ofte en flaske ved 02-03 tiden om natten, og morgenmad ca kl.07.00. Han spiser kun et par skefulde og bliver ret hurtig utilfreds. Hvis jeg så tilbyder ham en flaske umiddelbart efter, så spiser han gerne hele flasken.. Det virker lidt som om at han ikke er klar til, eller vil have noget fast føde om morgenen.

Der er dog ingen problemer om formiddagen, hvor han bliver tilbudt en banan eller andet blød frugt. Til middag får han grød med topping af frugtmos, og dette spiser han også gerne. Nogle gange kan han få lidt frugt om eftermiddagen, men dette afhænger af hans mælkeindtag.

Til aftensmaden har vi samme udfordringer som med morgenmaden. Selvom der er gået noget tid imellem hans måltider, så spiser han ofte kun 5-6 små skefulde, kartoffelmos med grøntsager og fin hakket kød. Han virker hurtig utilfreds, bliver råbene og meget pylret. Jeg tolker det igen som om han ikke ønsker noget mad på det tidspunkt, men bliver han så tilbudt 180 i flaske en halv times tid efter, spiser han flasken rub og stub... så hvorfor ikke spise mere til aftensmad eller morgenmad, når han reelt er så sulten?

Han sidder i en højstol med indsats til måltiderne, og vi har også forsøgt at lade ham sidde hos os, under måltiderne. Det kunne jo være at stolen var dårlig til ham eller lign, men det ændre ikke noget. Jeg tænkte også på et tidspunkt om han kan være for sulten, og brokker sig over at det går for langsomt, men selv jeg så bliver ved med at tilbyde, så bliver mere sur og vender nogle gangen hovedet væk.

Jeg har endvidere forsøgt en dags rytme som du ofte ...

Annonce

... foreslår, men det lykkedes slet ikke. Hans døgn ser nogenlunde således ud:

Kl.05-06 vågen og klar til at stå op. Han får øllebrød eller havregrød, samt vand af kop.

Kl.07-08 træt igen og powernapper maks 30 min.

Kl.09.30-10.00 ud og sove i barnevogn med en flaske.

Kl.11.30 bliver han vækket.

Kl.12.00-12.30 får han frokost, grød med topping og vand af kop.

Kl.13.00.13.30 sover han til middag, igen med en flaske og sover ofte 2 timer.

Imellem kl.16.00-17.00 er han igen meget pylret og får derfor en powernap, igen maks 30 min.

Fra middag og frem til powernappen, får han nogle gange flaske eller frugt.

Kl.17.30.18.00 kartoffelmos med grøntsager, finhakket kød og vand af kop.

Under aftensmaden er han som sagt meget højt råbende og utilfreds, og det forsætter indtil flasken tilbydes ved 19.00 tiden, hvor han ofte spiser det hele.

Efter aftensmaden drosler vi ned, og han får et bad, nattøj på og storesøster læser en lille bog. Han sidder ofte oppe ved os om aftenen med sin sut og nullerklud.

Kl.20.00 bliver han puttet med en flaske, hvis denne ikke bliver indtaget efter aftensmaden. Han vågner ofte igen ved midnat og skal have mad. Herefter er han urolig og vågner ca hver time. Jeg hjælper ham til at skifte stilling, eller ligger min hånd på hans lille krop. Han sover i voksipose og i tremmeseng, som står ved siden af min seng.

Jeg håber at du kan finde rundt i min skrivelse, men i bund grund spørg jeg til, hvorfor han ikke spiser mere til morgenmad og aftensmad, når han bagefter kan tømme en flaske. Er han ikke parat til så meget fast mad, siden han nærmest foretrækker flasken?

Angående hans søvn, så har jeg forsøgt at skippe morgen powernappen, så han får en mere sammenhængene formiddagslur. Det kan ikke lade sig gøre på nuværende tidspunkt, da han er meget træt og pylret et par timer efter vi har stået op. Vi formiddagsluren ligger for tidligt på formiddagen, bliver hele hans søvn skubbet.

I alle hans vågen timer ligger vi på gulvet og leger, han er aktiv med bliver hurtig træt. Udover hans små brokkeri under måltiderne, er han den gladeste dreng der nærmest konstant smiler, så tænker at han generelt er glad og tilfreds. :-)

Hilsen
Den trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far