Brev:
Søvnproblemer - 3.5 mdr.
11. oktober 2018
Alder:
3 mdr.
Søvnproblemer - 3.5 mdr.
Hej Helen
Har fulgt lidt med på sidelinien, men nu kommer der et brev fra mig.
Jeg har en dejlig tre og halv gammel pige som har lidt søvnudfordringer. Vi har meget svært ved at få hende til at sove mere end 7-8 timer om natten, og hun har SÅ svært ved at finde ro.
En “normal” dag ser cirka sådan ud.
- Hun falder i søvn ca kl.21.30/22.00
- Vågner kl.03.00, får bryst og falder i søvn på ca. en halv time.
- Vågner kl.05.00/05.30, får bryst men er meget urolig og ligger og basker rundt, så ingen af os får søvn. Der går typisk en times tid på denne måde og så laver hun en stor ble med både tis og afføring. Derefter er hun så desværre helt vågen i vi står op. (Indimellem kæmper jeg en times tid mere og hun tager en times søvn mere...)
- Ind i mellem sover hun en lille tidlig lur omkring kl.09.00 (hvis hun har været vågen siden kl.05.30) andre gange venter hun til omkring kl.10.30/11.00. Her tager hun en længere lur på 2-3 timer.
- Hun vågner typisk omkring kl.14.0 og falder i søvn igen omkring kl.17.00-17.30 og sover 30-60min. Det er altid en udfordring at få hende til at sove på dette tidspunkt.
Hun spiser ca 12 gange i døgnet (før roderiet begyndte spiste hun ca 8 gange i døgnet). Og hun virker generelt bare meget sulten hele tiden. Vi er begyndt at give lidt mme om aftenen (fordi jeg ammede non stop og der ikke rigtigt var mere mælk). Vi giver, efter sp’s anvisning 50-70ml efter en amning, og hun sluger det hele og virker som om hun kan spise meget mere. Det har hjulpet lidt på det første stræk om natten med mme, og hun tager ca 5 timer i stedet for 3. Men derefter er hun bare vildt urolig.
Vi har prøvet at lægge hende i seng tidligere da hun ofte virker træt tidligere, men så vågner hun bare før og starter mønstret med at ligge uroligt tidligere.
Jeg ammer hende i sengen og skal flytte hende over i hendes bedside crib efter amning. Og hun sover så let efter natamningerne at hun vågner når vi flytter hende, og enten mig eller min kæreste er begyndt at gå ind i et andet værelse og sove for at få bare lidt søvn. Der er ikke plads til at ligge og sove i sengen alle tre, så får ingen af os søvn. Jeg synes ikke at det er holdbart at mig of min kæreste ikke kan få lidt tid tæt på hinanden om natten i det mindste. Men vi tør omvendt ikke at flytte hende, da det så kan tage op til to timer før vi får ro efter utallige forsøg på at putte hende. Om natten falder kun i søvn ved amning og ind i mellem hvis vi går rundt med hende indtil hun sover.
Om dagen græder hver gang hun skal sove. Hun kan kun falde i søvn ved at blive vugget i slyngevuggen og eller trillet i barnevognen. Det starter altid med en masse gråd.
Før alt det her sov hun fantastisk, når hun endelig overgav sig. (Hun har altid grædt rigtig meget om aftenen uden at vi har kunnet finde en løsning på det) Hun tog et rigtig langt stræk til at starte med om natten og sov ca 10 time enhver nat. For tre uger siden blev hun forkølet. Ikke helt lukket i næsen, men havde noget som sad og kørte frem og tilbage. Vi har drypper med saltdråber og brugt næsesuger uden den store effekt. Hun har stadig noget snot der sidder fast her tre uger efter. Det virker dog ikke til at det irriterer hende helt så meget mere om natten. Men hendes søvn er stadig rigtig dårlig.
Hun er ellers en glad lille pige, men bliver ret hurtigt urolig (både kropsligt og klynken) og ked af det, især om aftenen, hvor min kæreste og jeg skiftes til at gå rundt med hende imellem amningerne.
Vi er virkelig frustrerede og i søvnunderskud efterhånden og mangler flere værktøjer til hvad vi skal gøre.
Håber at du har nogen tips:-)
Bedste hilsner
En lidt frustreret mor