Ammefælden - dagslure /natten

12. september 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ammefælden - dagslure /natten

Kære Helen

Jeg håber du kan hjælpe mig, da jeg føler jeg sidder i saksen ift at amme min datter i søvne til både dagslure og natten.

Hun fylder 7 måneder nu og er et meget tilfreds, smilende, nysgerrig, energisk og meget glad barn. HUn græder eller skriger aldrig og er en sand engel. Hun har siden 4. uge sovet igennem samtlige nætter med ca 6-8t uafbrudt søvn. Hun er dog altid blevet puttet af mig, grundet amningen og falder altid i søvn ved amning - dog ikke med brystet i munden, giver selv slip eller accepterer at jeg tager hende fra, når jeg kan føle hun er på vej i drømmeland.

Hun sover 2 lure om dagen og det er primært dem, som jeg er bekymret over, i og med at hun skal ammes for at sove. Hun gnider øjne/næse kort forinden og jeg går derfor i amme-mode, hvorefter hun falder i søvn. Begge lure sover hun fra 1-2,5t varighed.

Hun spiser for det meste ret godt af fast føde og vores rytme ser nogenlunde sådan ud.

06.30/07.00 Vågner, leger, morgengrød ca 1dl + vand af kop, leger igen

08.30-09.00 Viser træthed, ammes til lur - sover 1-2t

10.30-11.00 Vågner, leger, diverse aktivtet, gåtur mv - vil sjældent have snack e.lign

12.00 Frokost - ca 1dl grøntsagsmos + vand af kop + frugt + kiks med MME, leger videre

13.00/14.00 Viser træthed og ammes til lur - 1-2,5t varighed

16.00 Vågner, leger, aktivitet, gerne en eftermiddagssnack i form af 1/4-1/2 skive rugbrød med smør, pålæg

18.00 Aftensmad - grøntsagsmos med fisk, kød ca 1,5 dl /er mest glad for mad på glas/tube men er nysgerrig og spiser ofte noget af vores mad, + vand af kop

19/19.30 Bad hver 3.aften og ellers anden god aktivitet til at trætte kroppen

20.00 Viser træthed, ammes og puttes til natten og sover 8 ud af 10 gange til næste morgen. De nætter hun vågner sker typisk kl 4 og sover igen efter 40 min amning.

Så jeg føler rytme er god, hun trives virkelig men jeg har stadig meget god mælk ...

Annonce

... - og ammer ja 3-5 gange om dagen. Jeg kan bare ikke lægge hende fra mig hverken dag eller aften og hun har aldrig sovet af sig selv. Ammer jeg hende og lægger hende i klapvogn, så kan der gå 10-30 min før hun sover - men vi skal i bevægelse.

Hun har aldrig villet tage flaske eller sut, så det er ikke en option at gå ind til hende og berolige med sut e.lign. Jeg frygter lidt en kontrol gråds metode om dagen og om aftenen, da jeg er bange for at det måske ødelægger hendes gode natterytme. Hvis jeg forsøger at lægge hende i seng om dagen, når hun viser træthed, så græder hun for det meste eller liver næsten tværtimod helt op. Ammer jeg hende, når hun viser træthed, så falder hun i søvn efter ca 20 min. Jeg kan heller ikke vugge hende i søvn om dagen - det kan kun lade sig gøre, hvis hun vågner på unormale tidspunkter om natten - måske af mareridt e.lign.

Så ja jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal takle den med at lære hende at sove selv, for det betyder også at jeg ikke kan undvære en eneste aften og nærmest dag, da hun skal i mælkebaren for at sove. Skal jeg bare være tålmodig og afvente at hun nu begynder at blive mere fysisk træt af at bruge kroppen mere og mere og hun så langsomt bliver mere træt, så hun lærer at sove selv - eller skal jeg igang med lidt mere hårdhåndet metoder hvor det er ok at græde og blive frustreret over mors nye valg, hvor baren lukker for formiddagsgæsten. Jeg har enkelte dage accepteret at hun så ikke bare vil sove uden amning, eller hvor hun ikke falder i søvn efter amning og så kan hun sagtens være vågen i op til 7-8t før hun kollapser i f.eks bæresele.

Så alle tricks, forsøg, ideer mv er så velkomne, jeg vil så gerne kunne sikre at jeg ikke sidder i denne fælde for længe - hvis det er en fælde? Men sålænge at dagslure kan løses uden at ammes til søvn, så tror jeg vi er kommet meget langt.

Ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor