Brev:
Farmor og (sted)farfar
20. august 2018
Alder:
7 mdr.
Farmor og (sted)farfar
Kære Helen.
Jeg har længe været utryg ved mine svigerforældre. Jeg tør ikke lade dem passe vores datter og tør ikke lade hende være i deres hjem uden jeg er til stede. Der er flere årsager til dette. Trods vores datter kun er 7 måneder er hun overalt, har kravlet en måned og rejser sig op ad alt.
I farmor og farfars hjem ligger der hundemad alle stede, også i sofaen. Der kan findes både tis og afføring på gulvet (sket et par gange). De har rigtig mange trapper. En op til første sal og en ned til kælderen, hvor der er stengulv. De er alle meget stejle, men den til kælderen også ude gelænder. Trapperne op til huset både ved hoveddøren og til haven er helt ude gelænder og den ned til haven har yderligere en trappe ned til kælderen, hvor man kan falde 2-3 meter ned på en stentrappe.
Om vinteren har de en elektrisk brændeovn som altid står midt i stuen. Den har noget gitter som et rødglødende.
Dette er ikke så aktuelt endnu, men de bor op af en jernbane, hvor toget kører hver 10. Minut og der er ikke hegn. De siger godt nok, der ligger så mange brædder og andre tømrersager, min kæreste har slæbt med hjem, at man ikke kan komme derop.
Så er der det, at min (sted)svigerfar er alkoholiker og jeg ved aldrig helt, hvor meget han har drukket. Da min datter var 6 uger var vi kortvarigt påbesøg. Her gav jeg min svigermor lov til at sidde med vores datter. Efter et minut smed hun pludselig min datter hen over bordet og i armene på min svogers nye kæreste, som forsvandt med hende ind i stuen. Efter lidt tid går min svigermor ind og lægger hende på sofaen og råber at farfar skal komme og se efter hende. Den dag lugtede han meget af øl og han har ikke interesse i så små børn og har ikke forstand på dem. Jeg går derind og siger jeg selv tager hende, men er nødt til at insistere, da farmor er meget besluttet på at farfar skal.
Vi kommer der ikke så tit, da de begge et storryger, så der bliver pulset ca. 60 smøger dagligt indendørs og det kniber med udluftning. Farfar har også været en del indlagt på set sidste og har det ikke så godt ret tit.
Det skal også nævnes at farmor ikke aner noget om alm. sikkerhedudstyr. Feks autostole, barnevognssele og gitter ved trapper. Hun synes det er noget pjat for set har hendes børn ikke haft. Hun tilbød mig at sætte et stykke løst gitter for døren hun havde, men sagde, at det skal sidde fast.
Rygningen er også et stort problem for mig, da alle i min fars familie dør af det skidt. Min egen far blev 46 år.
Farmor er også lidt kuldret og aldrig særlig nærværende. Hun gør pludselig andre ting. En dag vi var der sad vi ude i haven og talte sammen. Hun havde vores datter i armene. Pludselig rejser hun sig og går ind i stuen og afleverer vores datter til svoger. Jeg går ind og siger at jeg ikke vil have hende derinde, da farfar sidder og ryger. Svoger tager hende så med ud i haven, hvor han lader hende røre ved blomsterne. Jeg siger hurtigt at hun tager alt i munden hun får fat i. Han stopper og heldigvis opdager jeg med det samme at hun havde fået en blomsterknop i hånden på størrelse med et stort solbær.
Jeg har også hørt om episoder, hvor farmor har ville udsætte sine egne drenge for livsfare, da de var små men de nægtede. Noget med at fjerne grene fra en tilstoppet brønd. Ikke en historie der gør mig mere tryg.
Egentlig var jeg blevet enig med min kæreste om, at farmor kan måske passe et par timer hos os en dag, men det er jeg også lidt utryg ved, da hun ikke har turde skifte og give tøj på. Men mest af alt fordi jeg ikke har tillid til hende. Jeg ved hun ikke er til at stole på. Har taget hende i flere løgne, hvor vi havde en aftale.
Desuden er jeg bange for hun vil give hende kage, slik og andre søde sager. Det skal farmor have lov til en dag i moderater mængder og når vi synes hun er gammel nok til det. 7 måneder er alt for tidligt synes jeg, selvom farmor allerede stod klar til at give hende kage, da hun blot var 5 måneder og endnu kun fik bryst. Farfar har et barnebarn på 4 år og de respekterer slet ikke at moderen siger stop. De har sagt direkte at de vil skide på hvad vi siger. Så når moderen har sagt han ikke skal have mere tager de ham med ud i køkkenet og finder noget slik til ham der. De er også ligeglad med om han får mad. Farfars datter er der sjældent og de har aldrig passet barnebarnet.
Det skal også nævnes at farmor ikke kan huske noget, så vi ville aldrig kunne give hende en besked og forvente at hun huskede det.
Jeg har talt lidt med min gamle mormor på 93, som synes min kærestes mor (farmor) er rigtig sød, men hun mener heller ikke, at det er forsvarligt at lade dem passe vores datter.
Mine egne forældre er døde desværre. Jeg er 45 år og har en stor søn på 19, så har ikke det store behov for at komme ud, men min kæreste er tæt på sin mor og enormt beskyttende og vil ikke gøre hende ked af det. Synes han tænker mere på sin mors følelser end vores datters tarv.
Er jeg helt gal på den og overbeskyttende?
Det skal nævnes at jeg altid har haft et godt forhold til dem ellers.
Venlig hilsen
mig