Brev:
Udadreagerende 2-årig
10. august 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Udadreagerende 2-årig
Kære Helen 😊
Jeg skriver til dig, da vi herhjemme oplever store udfordringer med vores lille H, der blev 2 år den 2. juni.
Han er gået fra at være en lille engel, til at være udadreagerende med slag, bid og riv. Han kaster desuden med al ting. Eksempelvis kaster han legetøj på gulv, væg og vinduer. Han kaster også med andre ting han lige kan få fat i. Og sin aftensmad.
Typisk kan jeg se en del af disse ting sker, når han er/bliver frustreret. Vi må sætte vildt mange grænser i løbet af en dag. Eksempelvis kan han åbne terrassedøren og løbe ud. Han kravler på borde og reoler, og skaber virkelig farlige situationer. Alle løse genstande er efterhånden gemt væk.
Han skriger og bliver helt rød i hovedet mange gange om dagen, og vi er ærligt talt ret forbavsede over, hvordan han kan være så vild i varmen – hele tiden. Han virker meget frustreret det meste af tiden. Bliver hurtigt gal på os.
Man kan ikke tale ham ned eller tale ham fra ting. Der er ligesom ikke hul igennem. Det er sjældent.
Jeg kan oplyse, at vi er flyttet for to uger siden, og han er startet ny institution for cirka 2 måneder siden. Der har været, og er nok stadig pres på herhjemme. ...
...
Han er umiddelbart faldet godt til i vuggestuen, men de oplever også at han kradser og bider nu.
Han er desuden flyttet ind på eget værelse. Han er generelt længe om at falde i søvn, og vi må sidde derinde længe, men han sover nogenlunde gennem natten. Dette ændrede sig for cirka 3 måneder siden. Før kunne vi nemt lægge ham. Desuden vil han på ingen måde skiftes og da slet ikke i bad!
Jeg er i tvivl om, hvad vi konkret kan gøre for at hjælpe ham. Han var engang så kærlig.
Han startede med at bide for en del tid siden, så stoppede det, og nu er det så, at det hele eskalerer fuldstændigt.
Jeg kan sagtens se, at der er sket en del forandringer i hans liv, men kan det virkelig betyde så meget? Hvor meget er mon alderen, og hvor meget er forandringer? Handler det om tryghed?
Jeg håber virkelig, at du kan give os noget forståelse for hans udvikling og måske et godt råd. Det påvirker os alle sammen meget negativt. Der er konstant ’ ildebrande’ der skal slukkes, og vi løber virkelig hovedløst rundt. Det er så hårdt synes jeg, og lige nu er vi alle så drænede, og kommer til at skælde ud rigtig meget og blive gale. Det hjælper jo nok ikke.
Kærlig hilsen
S