Far arbejder på skæve tidspunkter

9. august 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Far arbejder på skæve tidspunkter

Kære Helen

Vi skriver til dig vedrørende vores søn på 19 måneder, som er en glad lille dreng, men som også har et stort behov for faste rammer og tryghed. Problemet opstår, da far arbejder på skiftende og skæve tidspunkter, ofte døgnvagter og dertil hørende transport, hvilket påvirker vores søn meget.

Ganske kort fortalt, så var jeg på barsel de første 8 måneder, hvorefter far overtog barslen i tre måneder. Det har givet et helt fantastisk bånd mellem far og søn - de hygger sig og leger på en måde, som kun far og søn kan (hvilket også betyder, at vores søn i lange perioder "lider" af farsyge:)) Efter vi begge startede på arbejde kom jeg på nedsat tid, og arbejder således kun 30 timer om ugen. Dette for at at få det hele til at hænge bedre sammen, men ikke mindst for at tilgodese vores ønske om, at vores søn skal være hjemme sammen med os så meget som muligt.

Hverdagen forløber derfor oftest sådan, at det er mig, der gør ham klar om morgenen, afleverer ham i vuggestue, henter ham i vuggestue, og hygger med ham om eftermiddagen, indtil far kommer hjem. Den del fungerer stort set upåklageligt, og vi har gode, faste rutiner. For to måneder siden startede min kæreste imidlertid på en anden arbejdsplads, hvor de her skiftende og skæve arbejdstider i særdeleshed gør sig gældende. Han er ofte afsted på døgnvagt, og der er ikke som sådan et system i hans vagter. Det kan vores søn ikke finde ud af! Han ...

Annonce

... bliver meget ked, når far kommer hjem fra arbejde, og så eksempelvis skal på toilet.

Det virker til, at vores søn mere eller mindre konstant er på vagt i forhold til, om far mon går igen. Det er dog blevet bedre på det sidste, da vi sætter en masse ord på, og forklarer, at "far skal bare lige på toilet, så kommer han igen" osv. Derimod har vi ikke helt fundet ud af hvordan vi skal tackle de store følelser, den lille fyr har. I forvejen er han jo i en alder, hvor han gerne vil bestemme, prøve grænser af osv. Dette bliver dog meget udtalt, når far kommer hjem. Vores søn bliver glad for at se far, men så samtidig sur, vil ikke løftes op, vil så gerne alligevel osv. Derudover laver han flere "scener" - det er som om, at hans lunte lige bliver væsentligt kortere, når far kommer hjem. Når jeg er alene med ham, enten om eftermiddagen, inden far kommer hjem, eller når far er på døgnvagt, så glider det hele fint. Når det er sovetid om aftenen fungerer det også rigtig godt, når vi er alene hjemme, men når far er hjemme, så vil vores søn helst kun falde i søvn, hvis far holder i hånd eller endnu bedre, hvis de ligger sammen i vores seng og falder i søvn. Allermest tilfreds er han dog, hvis vi begge synger lidt for ham på værelset, eller når vi begge er hjemme og har mulighed for at lege og tage på udflugter alle tre.

Vi håber, du har nogle gode råd eller overvejelser, som vi kan benytte os af.

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre