Søvn og øjenkontakt

8. august 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og øjenkontakt

Hej Helen

Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for min dreng. Jeg har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber du kan svare og hjælpe mig med!

Jeg har altid troede at jeg ville være en super sej mor som havde massere af overskud og jeg havde sådan glædet mig til at gå på barsel, men lige nu synes jeg ikke det er så sjovt.

Jeg havde en let graviditet forløb, jeg havde dog en masse plukveer som gjorde lidt ondt, men jeg arbejdede til det sidste. Fødselen gik godt, men han sad fast i et stykke tid inden han kom ud.

De først to måneder, gik også rigtig godt med søvn og han tog rigtig meget på. Han sov cirka 3 timer hver lur og var vågen cirka 1 - 1,5 time. Da han ca. var 8-9 uger ville han ikke sove ude i hans barnevogn eller i hans slyngevugge mere. Han ville kun sove hos mig eller hans far. Da han så blev 2,5 - 3 mdr. fik vi ham til at sove i barnevognen igen, men kun hvis vi gik med barnvognen og efter 30 minutter vågnede han op igen. Sådan er det stadig, han sover kun 30 minutter af gangen. Nogle gange kan jeg få ham til at sov videre igen, hvis jeg er hurtig til at bevæge barnevognen eller vuggen.

Hvis han ligger i vores seng og jeg ligge ved siden af kan jeg bedre for ham til at sove videre igen. Jeg har prøvet at svøbe ham og gå lange tur, for at se om jeg kan få ham til at sove videre, men det lykkes ikke rigtig. Han er tit lysvågen efter de 30 minutter og meget pylret når han kommer op. Vi har prøvet nogle gange, hvor han har været vågen i 4-5 timer inden han vil overgive sig. Jeg kan mærker det er ved at tage på mine kræfter og jeg når aldrig noget. Nogle gange føler jeg, at vi bruger det meste af dagen på at få ham til at sove. Så mit først spørgsmål er: Vil han blive ved med at kun sove de 30 minutter eller “lære” han selv at kunne sove videre på et tidspunkt?

Mit anden spørgsmål er omkring øjenkontakt, hørelse og meget bevægelsen i kroppen. Jeg synes altid min søn har været god til øjenkontakt, men på det sidste kigger han på alt muligt andet. Jeg kan stadig få den, men ikke i lang tid som før. Han er en glad dreng og kan sagtens smile til andre mennesker. Han smiler og så kigger han hurtig væk igen. Vi kan sagtens for ham til at grine op til flere gange om dagen og han pludre også rigtig meget. Vi ...

Annonce

... har pludret sammen et par gange, hvor han først pludre og kigger væk og bagefter kigger på mig og ellers pludre han meget selv. Der hvor jeg bedst for hans opmærksomhed er når jeg synger for ham og når han ligger på gulvet eller puslebordet.

Han reager ikke på hans navn og jeg har prøvet at sidde bag ham, hvor han ikke ved at jeg er der og så prøvet at kalde på ham, det reagere han heller ikke på. Jeg kan faktisk næsten råbe uden at han vender sig om. Der var en dag, hvor han sad ved mig og min far kaldte på ham, hvor han slet ikke reageret. Min far sagde så, om han overhovedet kunne høre eller se. Det gjorde ondt i mit hjerte. Ligger han ned og jeg sidder ved siden følger han mig med øjnene og de bevægelser jeg laver og det virker som om at han godt kan høre mig der.

Når der er nogen som vil holde ham, vender de ham så de har ansigt mod ansigt og der er ingen som kan få øjenkontakt med ham, de bliver ved med at sige “hvor er du henne, hvor er du henne” og det bliver jeg så ked af. Hvorfor vil han ikke kigge på os der når vi løfter ham op på den måde?

Når jeg ammer ham, og min kæreste sidder ved siden af og snakker, slipper han brystet og kigger hurtig over på sin far.

Jeg nævnte det for min sundhedsplejerske til 4 mdr. tjek og hun sagde at der var fint med øjenkontakt når han lå ned og et bevidst smil.

Derudover bevæger han sig meget, og især med armene på lidt en mærkelig måde og mest når vi kigger og snakker til ham. Hans arme køre tit hurtig op og ned, så han slår sig slev på maven. Han er meget aktiv. Når vi er i mødregruppen skiller han sig lidt ud blandt de andre babyer, han kan næsten ikke sidde stille og bliver hurtig overstimuleret, men jeg synes kun at det er når vi er sammen med dem.

Jeg kan ikke lade være med at tænke autisme. Jeg googler og googler og googler som aldrig før. Der beskriver de meget det med at armene bevæger sig, og om det med hørelsen og øjenkontakten. Det er så hårdt og jeg følger lidt at de er min skyld! Har du oplevet det andre steder, hvor det har været sådan og det så er gået over igen?

Vi skal til 5 mdr. lægetjek på mandag og der vil jeg også spørger lidt mere ind til det.

Håber du vil hjælpe mig og besvare mine spørgsmål så godt du nu kan.

Med venlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne