Hjælp til madplan og datter i dagpleje

9. juli 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til madplan og datter i dagpleje

Kære Helen

Vores skønne datter Sonja er nu 10 mdr. og hun udvikler sig vildt. Vi er stadig ret usikre på, hvilken madplan, der er hensigtsmæssigt for hende. Hun er 77 cm lang og vejer 11.2 kg (skønner vi).

Nuværende madplan:

7:30-8:00 - Havregrød + vand af kop
9:00-9:30 - Bliver hun lagt og sover herefter 1-1.5 timer
10:30:11:00 - 1 stk frugt (fx en revet pære)
12:00-12:30: Frokost bestående 1/2 rugbrød m/forskellige pålæg og evt. 1/2 avocado eller rester fra dagen før + vand af kop
14:00-14:30: Middagslur
15:30-16:00: Enten 1/2 banan eller lidt fuldkornsgrød
18:00: Aftensmad - hvad vi spiser
19:00: Puttetid og sover ca. 19:45
22:00: 180 ml erstatningsmælk på flaske

(hun drikker løbende af vandflaske hele dagen)

Sonja er “godt i stand”, så vi er meget obs på, at hun ikke får for meget mad. Men udfra ...

Annonce

... andre artikler på dit site, lyder det til, at vi ikke giver hende nok mad og erstatningsmælk til hendes alder?

Dagpleje:
Hun er ved at blive indkørt i dagpleje, men det er meget svært, fordi at hun er knyttet til os, specialt fordi at hun, har sovet sammen med os i samme seng indtil nu. Dagplejeren har rådet os til at lære hende at sove selv i egen seng. Sonja har været afsted i 2 uger og hun har max været der en 1/2 time, fordi hun græder meget. Er det vejen frem? Vi har pt. kun 2 hele uger tilbage, inden vi starter på arbejdet.

Sonja har meget svær til at falde i søvn og har derefter mange opvågninger. Kan det evt. skyldes, at hun ikke får nok mad svarende til hendes størrelse og alder?

Hun er glad og tilfreds om dagen. "Kravler" rundt og nysgerrig på alt :)

Håber du kan hjælpe os

Kærlig hilsen
Caroline og familien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!