Motorisk udvikling - 11 mdr.

9. juli 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Motorisk udvikling - 11 mdr.

Kære Helen.

Her kommer endnu et spørgsmål fra os.
Denne gang handler det om vores søns motoriske udvikling, som vi opfatter som lidt bagud. Han er netop fyldt 11 måneder og krabber sig rundt, men kravler ikke. Han kan dog komme vidt og hurtigt omkring, selvom han ikke kravler, idet han moser sig frem ved hjælp af armene (og benene som støder imod) og ”skyder” sig afsted. Vores spørgsmål er:

1) Kan vi hjælpe ham på en eller anden måde, så han kommer til at kravle, eller behøver han ikke nødvendigvis at ende med at kravle?

2) Han har et stykke tid siddet flot og hel rank på gulvet, men han kan ikke selv komme op i denne stilling fra maven. Ligeledes kan han ikke uden videre komme fra ...

Annonce

... siddestilling og ned på maven. En sjælden gang har vi set ham kaste sig ned fra siddende stilling, men det er som sagt ikke ofte. Kan vi lave nogle øvelser, der kan hjælpe ham op i siddende stilling fra mavelejet. Vi har læst, at børn helst ikke skal sættes op, uden de selv kan komme op og sidde fra maveleje, men eftersom han sidder fuldstændig rank i sin højstol og på skødet af os, virkede det efterhånden lidt underligt ikke at give ham lov til at lege fra siddende stilling. Det håber vi er ok?

3) Han viser stor interesse i at stå op, hvis man fx stiller ham ved en gåvogn, men må vi det endnu? Han viser nemlig ikke initiativ til selv at trække sig op fra siddende stilling.

På forhånd tak for hjælpen 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder