Brev:
Motorisk udvikling - 11 mdr.
9. juli 2018
Alder:
11 mdr.
Motorisk udvikling - 11 mdr.
Kære Helen.
Her kommer endnu et spørgsmål fra os.
Denne gang handler det om vores søns motoriske udvikling, som vi opfatter som lidt bagud. Han er netop fyldt 11 måneder og krabber sig rundt, men kravler ikke. Han kan dog komme vidt og hurtigt omkring, selvom han ikke kravler, idet han moser sig frem ved hjælp af armene (og benene som støder imod) og ”skyder” sig afsted. Vores spørgsmål er:
1) Kan vi hjælpe ham på en eller anden måde, så han kommer til at kravle, eller behøver han ikke nødvendigvis at ende med at kravle?
2) Han har et stykke tid siddet flot og hel rank på gulvet, men han kan ikke selv komme op i denne stilling fra maven. Ligeledes kan han ikke uden videre komme fra siddestilling og ned på maven. En sjælden gang har vi set ham kaste sig ned fra siddende stilling, men det er som sagt ikke ofte. Kan vi lave nogle øvelser, der kan hjælpe ham op i siddende stilling fra mavelejet. Vi har læst, at børn helst ikke skal sættes op, uden de selv kan komme op og sidde fra maveleje, men eftersom han sidder fuldstændig rank i sin højstol og på skødet af os, virkede det efterhånden lidt underligt ikke at give ham lov til at lege fra siddende stilling. Det håber vi er ok?
3) Han viser stor interesse i at stå op, hvis man fx stiller ham ved en gåvogn, men må vi det endnu? Han viser nemlig ikke initiativ til selv at trække sig op fra siddende stilling.
På forhånd tak for hjælpen 😊