3 måneder og søvn

13. juni 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 måneder og søvn

Hej Helen.

Endnu et søvn spørgsmål - min pige på nu 3 måneder skal stadig have hjælp med vugning under sine lure, men hun er nu også begyndt at sove dårligere om natten - dvs at hun som regel sover ved 22 tiden og vågner ca. 3 timer efter og spiser men efter det første stræk er hun begyndt at vågne hver time og lige skal spise lidt eller have sutten og efter kl 05 sover hun som regel rigtig uroligt og små græder og møffer rundt. Jeg har læst din bog og ved at der kan ske meget med søvnen ved 3-4 måneders alderen.

Men mine tanker går på om hun måske sover for meget om dagen - hun sover som regel mellem 3-5 lure. Ofte en tidlig lur ca en time efter hun er stået op - uanset om hun står op kl 6 eller 9 - her sover hun tit 45 min men så er hun kun vågen en time og er rigtig træt igen og kan så ...

Annonce

... ofte sove alt mellem 1,5-3 timer (når jeg vugger hende ofte) og så en lur eller to om eftermiddagen og en lur om aften på de ca 45 min. Ofte med en sen lur mellem 18:30 og 19:30 hvilket gør hun så først er klar til at gå i seng ca kl. 22.

Om dagen er hun som regel kun vågen 1-1,5 time før hun er træt og pylleret men hun sover som regel mere end de 5 timer sammenlagt om dagen. Jeg tænker om det kan gøre at hendes nattesøvn er blevet dårligere? Jeg tænker om jeg skal prøve at holde hende vågen længere mellem hver lur selvom hun virker træt? Og mht den forringet natsøvn - skal man prøve at strække den lidt mellem amningerne så hun ikke nødvendigvis får bryst hver gang hvis hun vågner hver time eller oftere. Tænker om for meget mælk kan skyldes morgenuroen.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Sao

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.