Nyfødt - amning og søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt - amning og søvn

Hej Helen,

Jeg har en lille dreng på 11 dage, han bliver kun ammet. Sundhedsplejersken sagde den anden dag, da hun tjekkede ham at han ikke suttede helt så godt som hun havde forventet.
Han tager rigtig fint på (og er over sin fødselsvægt), har ikke gulsot eller stramt tungebånd.

Min tvivl er i forhold til amning og søvn.
Han bliver som sagt kun ammet, men jeg synes han ammer meget tit. Han har lidt tendens til at falde i søvn ved brystet også selvom jeg nulre hans tæer eller hænder, som du anbefaler i din bog.
Et eksempel er de sidste 12 timer. Vi har ikke hold pause fra amning i mere end 1,5 time. Er det normalt for denne alder?
Jeg friammer, altså ligger ham til når han giver tegn. Men i nat efter han sov tre timer først ville han ammes gennem resten af natten.
Han har her kl. 14 stadig ikke rigtig sovet en længere periode siden midnat.

Jeg er med på at børn i denne alder ingen rytme har. Men jeg bekymre mig for om jeg ammer ham for ofte - om han kommer til at få en dårlig vane af at fortsætte med at ...

Annonce

... spise som inde i livmoderen (konstant fremfor de lidt større måltider).

Han vågner hver gang jeg ligger ham fra mig, selvom jeg synes jeg har prøvet nogle forskellige teknikker. Hvis han har lagt ovenpå dynen under amningen har jeg flyttet dynen med ham så han ikke føler det store skift ved at blive lagt på noget koldt.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg bør holde ham mere vågen under amning eller om det potentielt kan skade hans søvnmønster i længden?

Jeg har prøvet at skifte ham for at han vågner lige mere op, men jeg synes også det virker voldsom at gøre hvergang han ammes.

Er der noget jeg allerede nu kan gøre for at facilitere et godt søvnmønster, eller skal jeg ligge det fra mig lidt endnu og blot følge hans tegn? Jeg synes bare han ville have godt at nogle længere søvnperioder (og det ville jeg også).

Håber du vil dele dine tanker med mig omkring dette.
Jeg ved der også er nogle der snakker om appetitspring på dette tidspunkt - kan det udmunde sig i konstant amning?
Eller er det her tegn på dårlig ammeteknik?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder