Søvn- og madudfordringer 7 måneder

16. maj 2018

Alder:
7 mdr.

Søvn- og madudfordringer 7 måneder

Kære Helen.

Vi har en søn på snart 7 måneder, som har haft udfordringer med lav vækst og søvn hele sit liv, og nu er forældrene ved at være godt trætte, så vi håber, at du kan hjælpe.

Han blev født med for stramt tungebånd, som blev klippet da han var en uge gammel. I mellemtiden havde sygehuset udstyret os med ammebrikker. Vi kæmpede de første 3 måneder med at komme af med ammebrikkerne og holde hans vægtkurve. Da ammebrikkerne endelig var væk begyndte problemer med nakken (som gjorde at han ikke kunne amme), efterfulgt af ammestrejke, så i dag ammer han stort set kun i søvne. Resten af tiden får han udpumpet mm eller mme. Vi har tilbudt i flaske, kop og sugerørskop, men det har ikke den unge mands interesse ret længe at spise, så stopper han, og vi må kæmpe med at få mere i ham. Han kan sagtens gå en dag og indtage under 500mL! I går kæmpede vi meget med ham, og inklusiv tre drømmetåre, så blev det kun til 725 mL. Har du nogle gode ideer og råd til hvad vi kan gøre for at få mere i ham?

Selvsagt har vi totalt opgivet skemad. Han bliver enormt hidsig, hvis vi forsøger at made ham, og hvis noget endelig kommer indenbords, så spytter han det ud igen. Vi har så forsøgt os med BLW, og her er han stor fan, og elsker maden! Til stor lettelse for os, så det vil vi fortsætte med. Dog er det jo meget begrænset hvad han får indenbords og ned på den måde, så mælken er jo uhyre vigtig stadigvæk.

Og så til søvnen - som ...

Annonce

... jo muligvis hænger sammen med maden... (derfor får du det samlet her). Han har været en powernapper lige fra dag 1 og har haft svært ved at overgive sig. Vi har prøvet ALT. Slyngevugge, at svøbe, tyngdeposen, hoppebold, vuggen i armene, viklen - you name it! Intet ‘virker’. I øjeblikket foregår det sådan, at vi vugger ham i armene indtil han overgiver sig, og så ligger vi ham i barnevognen. Vi har altid forsøgt at få ham lagt inden han falder helt hen, men han går fra mega vågen til helt væk, så det lykkes yderst sjældent, og ligger vi ham før, så kan vi glemme det.

Om dagen kan han sove alt mellem 5min og 2 timer (sidstnævnte yderst sjældent), og vi kan ikke få ham hen igen (det kunne vi da han var yngre). Han kan ovenikøbet vågne under gåtur med barnevogn på grusvej fx (sker faktisk stort set hver morgen). Vi samsover nu, da alt andet ikke hænger sammen for mig. Vi forsøger at putte kl 19-20 stykker, og så vågner han mellem 1 og 5 og er LYS vågen. Ikke sulten, bare vågen og vil lege. Igen har vi prøvet meget her. Vi gør nu det at far står op, skifter og vugger ham hen og sove i barnevognen, men så er det med opvågning 2 gange i timen indtil kl 6-7.

Han skal i dp om 3 måneder, og der frygter jeg at han endnu ikke har lært at falde i søvn selv og spise lidt mere. Håber du kan hjælpe!

Det skal siges at han er en glad dreng, der udvikler sig som han skal, og har masser af energi.

De bedste hilsner
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S