Brev:
Nat og slat spiser
12. april 2018
Alder:
5 mdr.
Nat og slat spiser
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg ikke længere kan finde hoved og hale i hvordan jeg får et bedre sove og spise rytme med vores dreng, som nu er 5 mdr.
Kort fortalt om vores lille F;
Han er en stor dreng på 72 cm og 8,5 kg. Han er meget aktiv og har altid været det. Han spralder mere end han ligger stille 😊
Fra han blev født og til han var 3 mdr. har han altid spist ofte, han blev ammet og det gik let og smertefrit. I ny og næ fik han en flaske og vi lagde mærke til at han kun spiste 60 ml ad gangen. Efter konsultationen med lægen, fik vi besked fra børneafdelingen om, kun at tilbyde mad hver 3. Time og derved få ham til at spise en større mængde af gangen. Det gik over alt forventning og vi endte på et interval på 2.5 time i snit som fungerede bedst for os. Her blev han forsat ammet og fik flaske ca. 1 gang dagligt.
Udover amning, så han han altid sovet dårligt fordi han har spist så mange gange i løbet af natten (hver 1,5-2 time). Vores sp rådede os til at gå i gang med skemad så snart han fyldte 4 mdr. Samt tilbyde ham erstatning til aften da det nedbrydes langsommere.. nu er vi her 2 mdr senere og jeg har endnu ikke sovet mere end 2,5 time ad gangen om natten i 5 mdr.
Jeg har nu valgt at stoppe med at amme, grundet at mit nedløb pludselig blev meget langsomt og han blev meget utålmodig. Jeg var derfor i tvivl om, hvorvidt han fik nok mælk ad gangen, gør han "gav op". Jeg har det helt OK med det og synes faktisk at det er lettere med flaske nu.
Mad-"problem"
Vi startede med skemad da han var 4 mdr.
Det gik egentlig bedre med det nat spisning, indtil vi begyndte på skemad. Han spiser nu lige så stor en mængde mælk om natten som om dagen.
Efter to dage men lidt hård mave (ikke forstoppelse) holdte vi en grød fri dag og nu vil han ikke have grød igen og bliver hurtigt sur.
Jeg har læst i et andet brev, at du anbefaler grød efter lur og mælk inden, så der er plads til begge dele. Her fungerer det bedst omvendt, så han spiser ca 0,5 time inden lur. Men er simpelthen i tvivl om hvorvidt han får nok mælk i løbet af dagen, siden at han spiser alt det om natten. Han spiser kun ca 90 ml om dagen ad gangen men 130-160 pr. måltid om natten hvis han få lov. De sidste dage har jeg tilbudt mindre mængde om natten for på den måde at slukke tørsten, men gøre ham mere sulten om dagen, dog stadig uden det store held. Han spiser simpelthen bare generelt mindre nu.
På de grød frie dage kom vi op på 800-1000ml mælk i døgnet. i dag fik jeg ham endelig til at spise lidt grød, men han har tilgengæld kun ville spise i alt 600 ml mælk, på trods af at de to måltider kun var ca 0,5 dl hver.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
6.00/7.00 vågner og hygger lidt i sengen (tilbydes altid flaske, men afviser som regel eller drikker kun meget lidt (20ml)
8.00, tilbydes mælk igen og afviser eller spiser meget lidt. Puttes til lur. Sover gerne 30-40 min hvilket fungere OK.
Tilbydes flaske når han vågner (spiser sjældent mere end 100 ml)
Vi leger mm.
Grød (ca. 0,5 dl) men kan ikke få ham til at drikke af kop, hvilket har givet lidt hård mave. Leger mv.
11.00 puttes til lur. Sover 30-50 min eller længere hvis han hjælpes (Tiller barnevognen efter 25 min)
Tilbydes flaske (spiser ca. 120 ml)
Leger mm.
mos. (Enten her eller til aften alt efter dagens planer). Vand af kop som han ikke vil have.
14.00 puttes til lur. Hvis kl 11 luren var kort, forsøger jeg at gøre denne lur lang.
Flaske (ikke mere end 120 ml)
Evt. Flaske hvis ikke han rigtig spiste sidst.
17-18 Powernap på 30 min.
20.00 i seng og tilbydes flaske
23.30 drømme måltid (altid 150-160 ml)
Så spiser han ofte hver 2-3 time i løbet af natten. Ofte 130 ml. De sidste nætter har jeg tilbudt mindre for at håbe at han spiser mere i løbet af dagen og få vendt den onde cirkel, dog uden held og det har som sagt resulteret i at han bare spiser mindre total mængde. Han sover 4 lure, da de er så korte og jeg kan samtidig ikke altid forvente at han sover længere bor han slat spiser så meget.
Så nu til mine spørgsmål 😊
1) Hvordan kommer jeg ud af det nat spiseri?
Er jeg på rette kurs i forhold til at tilbyde ham midre mælk, og forhåbentlig senere kunne strække tiden mellemmåltiderne? ( Han bliver meget hurtig sur og spytter sutten ud når jeg prøver). Jeg trænger til at kunne nøjes med at drømme måltid og måske et tidligt morgen.
2) Hvornår forventer man at et barn kan undvære nat måltid, og hvordan griber man det an at komme af med det.
3) Hvordan forholder jeg mig til det skemad, så det ikke optager plads for mælken?
4) Er der en god måde at lære at drikke af kop? Jeg har prøvet flere typer glas, både størrelse form og materiale og både vand og mælk men han spytter det ud igen.
Hilsen