Brev:
Søvnbehov - river og bider, del 2
11. marts 2018
Alder:
18 mdr.
Søvnbehov - river og bider, del 2
Hej igen..
Jeg svarer lige på dit brev, mht søvntimer.. Fordi umiddelbart tror jeg heller ikke hun sover mange timer om dagen desværre..
Tit når vi henter hende i vuggestuen har hun sovet alt fra 2 timer til 3,5 måske. Men vi er ret sikre på, at dette ikke er tilfældet. Vi har siden sidste sommer undret os over at hun spænder i kroppen når hun sidder i højstol, så udviklede det sig mere og mere i efteråret og blev værre, og så gjorde hun det også i autostol og i barnevogn. Spænder op i kroppen, ligger og kører med benene konstant, og bliver helt svedig på ingen tid.
Vi har spurgt en masse til råds, og i den forbindelse gik vi også til kiropraktor jo - men læger, fys og sådan siger at det virker som om hun selvstimulerer. Fx når hun måske "keder" sig lidt. Hvis vi leger med hende ved bordet og hun gør det, så kan hun godt blive afledt og stoppe igen. Men når bare vi har kørt bil i 1 minut så gør hun det konstant i autostolen, og det er SÅ hårdt at køre bil med hende fordi hun gør det alle minutter, timer osv! Det sker så at hun gør det i sin barnevogn nogle gange inden hun faldt rigtigt i søvn. Men nu sker det bare RIGTIG tit (og har gjort længe) at hun gør det under hendes søvn. Så fx kan hun sove i alt fra 40 minutter til halvanden time måske hvor hun sover fint (andre gange mere og mindre), men så begynder hun pludselig at ligge og kører med ben igen og spænde samtidig med hendes øjne er lukket. Men hun sover ikke..
Nogle gange kan hun gøre det i en time og sove lidt videre. Men hendes søvn bliver totalt afbrudt. Vi ser det stort set hver weekend, og derfor har hun ikke fået sin gode middagslur hvis man kan sige sådan. Derfor ved vi også hun gør det i vuggestuen, men de hører/ser det nok ikke, derfor tror de at hun fx har sovet i 2,5-3 time tit. Det sker endnu ikke rigtigt i hendes seng om aftenen og natten.
Men det er SÅ frustrerende at det går ind og påvirker hendes middagslure nu også. Én ting var at det er en kæmpe udfordring at køre bil med hende, men mht søvnen er det et stort problem og virkelig en irritationsfaktor for os! Vi har prøvet alt i barnevognen synes jeg, både ligge hende på siden, trille den lidt osv, men det fortsætter og ellers slår hun bare øjnene op med det samme, fordi hun ikke er i søvn på det tidspunkt. Det har efterhånden varet så længe, at jeg ikke længere kan sige "hun vokser fra det", for det bliver bare ved og ved.
Håber virkelig du har nogle råd, eller forklaring til os, for vi er ved at blive vanvittig :-(