Søvn - 1 måned gammel

8. februar 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn - 1 måned gammel

Kaere Helen,

Vores lille soen Oskar, foedt den 15. januar, sover de fleste dage udemaerket i loebet af dagen (et par dage har vi oplevet at han ikke vil sove om dagen), men de sidste 4 dage har han ikke ville falde i soevn om aftenen (fra omkring kl 18 til 21-22). Han bliver overtraet og ked af det og graeder, hvis jeg laegger ham til brystet for at spise. Vi har forsoegt os med flaske, som han spiser lidt af men er mest bare ked af det i et par timer, indtil han falder i soevn. Desuden kan han generelt ikke falde i soevn paa egen haand. Han vil ligge hos en af os og falder saa i soevn, hvorefter vi kan laegge ham i seng.

I loebet af dagen sover han generelt meget. Han er vaagen maaske halvanden til to timer om morgenen men resten af dagen er han sjaeldent vaagen meget laengere end han kan naa at spise. Han spiser godt - om morgenen naar han at ...

Annonce

... spise flere gange foer han falder i soevn.

Et par spoergsmaal:

- Hvordan kan vi oeve ham i at falde i soevn paa egen haand? Det gaelder baade i loebet af dagen og aftenen.

- Hvad kan vi goere for at undgaa at han bliver overtraet, altsaa hjaelpe ham med at falde i soevn om aftenen?

- Endelig, vi vil gerne etablere en god aften rutine for ham, saa han vaenner sig til at skulle i seng, altsaa fx bad, mad, sang og saa i seng. Lige nu er det dog naermest umuligt fordi han koerer sig selv op om aftenen, saa jeg ville skulle sidde i soevevaerelset, hvor vi har hans lille seng, hele aftenen. Er han for lille til at starte den slags rutine? Eller kan den maaske rent faktisk hjaelpe ham til at falde i soevn uden at blive overtraet?

Det var mange spoergsmaal paa en gang - vi glaeder os til at hoere tilbage fra dig.

De bedste hilsner

Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"