Svar: Sulten baby
8. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Det lyder bestemt som om du har fået dig en sulten lille pige der og min umiddelbare tanke er, at det da fortsat er udmærket at forsøge om du kan få hende til at tage en flaske, for at se om det vil mætte hende lidt mere. Prøv evt. med en anden type erstatning for at se om det handler om smagen og hun bedre kan lide noget andet. Modermælk er jo meget sødt, hvor erstatning kan være lidt mere surt. Vil hun ikke flasken, så må det være sådan og så må du give det lidt tid med skemaden.
Det er helt okay at du nu giver hende to gange dagligt, jeg kan høre at du er meget opmærksom på at holde øje med hendes mave og sikre at den kan følge med og det er rigtig fint. Du må derfor gerne forsøge at give hende en lille dl. 2 gange dagligt og se om det vil hjælpe lidt mere. Følg altid efter med en amning efter skemad, da det hjælper til at holde maven igang og da det samtidig sikrer at hun bliver fyldt godt op.
Hun er en stor pige og har taget rigtig flot på, så umiddelbart lyder det jo som om at din mælk er fed og god. Jeg tænker derfor at hendes sult og lyst til at spise hyppigt måske hænger sammen med at hun er en kvik pige, som meget gerne følger med i verden og som måske derfor ikke helt koncentrerer sig nok om at spise i løbet af dagen. Prøv derfor om du ved at gå ind i tilstødende lokale kan få skabt lidt mere ro og få hende til at spise lidt ekstra hos dig, så hun ikke har noget hun skal have indhentet om natten, men så du er sikker på at hun har fået, hvad hun har behov for om dagen.
Du skal være opmærksom på at når man går ind og giver flaske, så vil din mælkeproduktion kunne blive nedsat og derfor er det en god idé at du (hvis hun ender med at tage flaske) ikke giver flaske for mange gange i døgnet, men f.eks. kun nøjes med en flaske inden sovetid. Du skal også vide at de fleste børn vil have behov for mælk om natten, så længe de er under 6 måneder. Det er først fra 6 måneders alderen at man siger at børn rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten mere og her taler man om tidsrummet 24-06... Det er altså helt normalt at hun stadig gerne vil have bryst hyppigt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning
Morgen 08: Amning
Formiddag 9.30: Ammes evt. igen og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Amning. Nogle gange både amning når hun vågner fra lur og så amning igen inden hun sover sin sene eftermiddagslur
Sover her sin 3 lur/sene eftermiddagslur
Aften 17.30: Grød af ris, majs, hirse, vand af kop og ammes efterfølgende
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Amning eller måske her forsøge med en flaske, forsøg at give hende den imens hun sover, far kan prøve og på den måde har du også mulighed for en gang imellem at gå tidligere i seng og få mere sammenhængende nattesøvn.
Nat: Forhåbentlig kan hun så herefter sove 5 timer uden mad, det ville være guld værd for jer alle:o)
Flasken I forsøger med kan indeholde mellem 100-200ml, hun må drikke det hun vil og kan af den mængde. Lad som sagt far forsøge sig...
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske