Brev:
Tilvænning af barnevogn og klapvogn
19. februar 2026
Alder:
4 mdr.
Tilvænning af barnevogn og klapvogn
Kære Helen
Min søn på snart 4 måneder er svær at putte til lur. Som de fleste i den alder er. Ofte går det kun med amning, og han bruger til dels også mit bryst som sut. Af og til kan jeg lægge en hånd på ham, mest om natten, og trøste. Ligesom han tit faktisk selv slipper og sover videre. Han er en, der går tidligt i seng - typisk 19.15, er vågen fra 4-5 (han laver typisk en ble her) og jeg kan så holde ham i søvnen med amning til kl 6.15/6.30.
Om dagen er en sikker vinder bæreselen, men en fuldammet dreng på 7 kg er tung for mig, og vil gerne, nu hvor vejret bliver varmere, øve barnevogn og sidenhen klapvogn.
Vi har prøvet med slyngevuggen, men det er som om, at den er blevet et “trin” i putteritualet før jeg giver op og giver bryst. Det jo ikke meningen, selvom det virker for nu.
Tænker selv at jeg skal vænne ham over med en kørepose, der kan gå igen i klapvognsdelen. Men hvordan sikrer jeg, at han langsomt forbinder vognen med søvn? Og er det forkert ikke at lade ham vågne af sig selv om morgenen? Bryst er meget vanedannende …..
Venlig hilsen
os